En ny rapport (.pdf) selskapet Tera Consultans har gjort for det internasjonale handelskammeret (International Chambers of Commerce), sier at underholdningsindustrien i EU tapte 75 milliarder kroner på grunn av piratkopiering, i 2008.
600.000 jobber borte?
I følge danske Politiken vil piratkopiering, med de mest konservative scenarier, påføre underholdningsindustrien i Europa et tap på 240 milliarder kroner i 2015, tilsvarende 600.000 arbeidsplasser.
Dette står i sterk kontrast med en annen rapport, vi skrev om i går. En svens undersøkelse konkluderte med at musikkbransjen i Sverige samlet sett får inn like mye penger på cd-salg, rettigheter, konserter, nedlasting og streamingtjenester som de gjorde på sine produkter for ti år siden – til tross for ulovlig nedlasting.
Gisle Hannemyr, forsker og lektor ved Institutt for Informatikk ved Universitetet i Oslo, ser stadig slike rapporter, men er skeptisk til tallene.
- Fantasibeløp
- De høye tallene framkommer gjerne ved at de ser på det totale volumet for piratkopiering og multipliserer med hvert produkts utsalgspris. De mener altså at et hvert piratkopiert eksemplar er er et tapt salg, men det stemmer ikke. Folk ville ikke hatt råd til å kjøpe at de kopierer ulovlig, så dette er et fantasibeløp, mener Hannemyr.
- Det er forskjellige måter å regne på. Folk har et visst antall kroner de bruker på slikt, satt av i sine private budsjetter. Og kan de piratkopiere innhold bruker de kanskje mer på å gå på konserter, sier han.
Det er imidlertid ikke tvil om at plateselskapene taper penger i et marked der forbrukerne har stadig flere underholdningstilbud å spre sine penger på.
- Plateselskapene har problemer med å tjene inn det de har tapt på lavere cd-salg i forhold til streaming og nedlasting. Det inntektstapet klarer de ikke erstatte, mener Hannemyr.
Nye inntekter for spillindustrien
- Konserter, apps til iphone, ringetoner og ulike former for online underholdning er i ferd med å spise opp mye av markedet. Før spilte folk Ludo på papp. Spillindustrien har store inntekter som har kommet de siste tiårene.
I følge de verste anslagene i den europeiske undersøkelsen kan tapene for underholdningsbransjen bli så store som 420 milliarder kroner og 1,2 millioner arbeidsplasser, per år.
Når man får stadig ny teknologi som muliggjør underholdning distribuert på mange flere måter enn tidligere, er det klart det vil bli endringer i markedene.
- Fase for eksperimentering
- Vi er inne i en fase med eksperimentering. det er ikke første gang vi har store teknologiskifter. En periode forsøkte man jo å stoppe pianoruller, fordi man trodde folk ville slutte å gå på konserter, når de hadde musikken hjemme. Så det har alltid vært friksjon når teknologien utvikler seg.
- Noen er vinnere og noen er tapere gjennom denne friksjonen. Man får en periode med mye usikkerhet. Så får man nye forretningsmodeller som gjør at aktørene sysselsetter folk, men ikke nødvendigvis de samme folka, mener Hannemyr.