NRK Meny
Normal

Tangoens mørke

Tango Crash kaller de seg, og lever opp til navnet. Tango møter elektronika og samtidsjazz i en utforsking av tangoens mørkere sider. De nærmer seg målet, men jeg har noen innsigelser.

Tango Crash: ”Bailá Querida”
Foto: Galileo

Myten om tangoens vesen, slik den ble meg fortalt av en musiker en gang, går slik:

To fremmede møtes i natten og faller for hverandre. Etter lang natts elskov hjemme hos ham, går hun ut av døren for å kjøpe inn frokost. Men tiden går, og hun kommer ikke tilbake. I fortvilelse stikker han kniven i hjertet.

Når hun – omsider – kommer tilbake med maten de skulle delt, ligger han der, død. Gråtende kaster hun seg over den døde og kysser ham på munnen. Mirakuløst våkner han opp fra de døde, reddet av den intense kjærligheten. Lykken gjenopprettes.

Men der hvor såret etter kniven er, vil det til evig tid være et arr. Og det arret. Det er tango.

Ut av horestrøket

Tangoen oppsto i havnekvarteret i hovedstedene Buenos Aires og Montevideo på slutten av 1800-tallet, blant innvandrere, sjøfolk, havnearbeidere, prostituerte og andre på livets skyggeside. Langsomt vokste musikkformen seg inn i dansesalongene, opp på filmlerretet og til slutt konsertsalen gjennom Astor Piazzolas enorme arbeid med å løfte musikkformen opp og inn i det improviserte rom. Fra 1950 og utover var tangoen seriøs musikk.

Tango Crash: ”Bailá Querida”
Foto: Galileo

Inn i det 21. århundre

Men det skulle komme en revolusjon til – den elektroniske. Ledet an av Gotan Project i Frankrike og Bajofondo i Argentina, har tangoen de siste ti årene funnet seg et nytt ståsted. Og igjen kommer det en ny bølge av tango i Buenos Aires og Montevideo, også denne gangen akkompagnert av protester fra puristene, som mener at dette er da ikke tango. Men i Tango Crash har de nok funnet seg et prosjekt som ikke bare moderniserer, men som også griper tangoens opprinnelige skyggeside, tangoens iboende mørke.

Tangoens erotiske mørke

Tango Crash er sammensatt av musikere fra Europa og Argentina, og ble født i møtet mellom pianisten og programmereren Daniel Almada og cellisten Martin Iannaccone. De møttes i Buenos Aires, som seg hør og bør, og på sin tredje utgivelse går de enda et steg i moderniseringen av tangoen. De tar den med seg videre fra elektronika-møter-tango, langt inn i improvisert jazz og atonal støy. Dermed rører de ved de samme strengene som Astor Piazzola, men samtidig legger de bak seg dansen, som alltid var en like vesentlig del av tangoens vesen som dens erotiske mørke. Dansen var en del av tangoens erotiske mørke, for å si det sånn, og når Tango Crash programmerer seg bort fra tangoens rytmiske grunnelement, fjerner de seg også fra tangoen selv.

Tvisynt

Det er derfor jeg litt tvisynt må melde om en plate som av og til imponerer og forbløffer, men som andre ganger gir meg lyst til å spole videre i låta, eller rett og slett hoppe til neste. Likevel kommer jeg til følge dette orkester med argusøyne fremover. Det er noe her.

Kulturstrøm

  • Skal gjenoppbygge historisk moské

    En avtale om gjenoppbyggingen av Mosuls historiske al-Nuri-moské ble undertegnet i nationalmuseet i Baghdad mandag. Avtalen mellom De forente arabiske emirater og Irak innebærer en støtte til gjenoppbyggingen på over 50 millioner dollar. Den over 800 år gamle moskeen og dens berømte minaret ble sprengt i forbindelse med kampene om Mosul sommeren 2017. Les også «Urix forklarer»: Fem ting du må vire om sprengingen av den berømte moskeen

    Pressekonferanse i forbindelse med avtale om gjenoppbygging av moskeen i Mosul
    Foto: AHMAD AL-RUBAYE / AFP/Scanpix
  • Aviciis foreldre takker for støtten

    Foreldrene til Avicii (Tim Bergling) publiserte mandag kveld et åpent brev via pressekontakten Ebba Lindqvist: «Vi vil takke for støtten vi har fått, alle kjærlighetsfulle ord om vår sønn og bror. Takk for hedringen av Tim», ifølge Aftonbladet.

  • «The Crown»: Vi burde ha lik lønn

    Matt Smith støtter kravet om at Claire Foy og han selv burde hatt lik lønn for arbeidet i serien. – Jeg er glad for at dette har løst seg, og i fremtiden må vi jobbe for at ting som dette blir bedre og mer rettferdig, ikke bare i vår bransje, men i alle, sier han til Hollywood Reporter. Serieskaperne har beklaget lønnsforskjellen etter at det ble kjent at Smith tjener mer på Netflix-serien enn hovedrolleinnehaveren Foy.

    Claire Foy og Matt Smith fra permieren på sesong to av The Crown
    Foto: Grant Pollard / AP