To ganger har jeg møtt kunsten til billedkunstner og forfatter Synnøve Persen live de siste årene. Først da hun leste prologen til åpninga av den store utstillinga om Sapmi - samisk etterkrigshistorie - på Tromsø Museum høsten 2000, og i fjor da hun hadde noen store malerier samme sted, som en av fire samiske samtidskunstnere.
Same og kunstner
Synnøve Persen
Synnøve Persen fra Bevkop i Porsanger, lagde førsteutkastet til det samiske flagget under Alta-kampen. Hun gikk ut av Kunst- og håndverksskolen i 78, og var en av grunnleggerne av Masigruppa, som viste både at det var lov å være same, og at det var lov å være kunstner.
Boka viser 23 av hennes oljemaleriene fra 1978 til i dag, og det spenner fra landskaper til klare abstrakte komposisjoner i europeisk tradisjon. Landskapene er den bølgende vidda, nesten abstrahert, men også litt mer dramatiske finnmarkslandskap med fjell og hav.
Lite politikk
Jeg ble overrasket over at bare to av bildene som presenteres har tydelige politiske meldinger. Noen av oss husker laksen fra jakkemerket til folkeaksjonen for bevaring av Alta-Kautokeinovassdraget, den er med i bildet "Dalende symbol". Nå er det fargene og de stramme komposisjonene som gjør dette det ei samling av vakre, jordbundne og poetiske bilder.
Morten Johan Svendsen har skrevet en tekst som står godt til bildene, han fremhever poesien og penselføringa som et særtrekk ved Synnøve Persen, samspillet mellom forfatteren og maleren. Så jeg blir absolutt klokere på hva hun står for gjennom denne fine boka.
Men jeg hadde ønsket meg at han hadde satt henne mer i sammenheng med den øvrige utviklinga av samisk samtidskunst. Svendsen har jo hatt ansvaret for billedkunsten ved De samiske samlinger i Karasjok de siste årene, og vet derfor mer enn de fleste.
Av Erling Steenstrup
Kulturnytt, NRK P2, mandag 17 juni 2002
Bearbeidet for nett av Torunn P. Westerfjell