NRK Meny
Normal

Synnøve Finden stanser reklame etter klager om kroppsfiksering

Den «greske» strandløven «Georgios» frontet Synnøve Findens reklame for gresk yoghurt. I kveld stoppet Synnøve Finden reklamen etter at flere har blitt provosert.

Greskpause Synnøve Finden

Synnøve Finden stoppet reklamekampanje etter at folk har blitt støtt.

Synnøve Finden og reklamebyrået JCP Ignite har bokstavelig talt latt seg inspirere av Hellas i sin reklamekampanje for gresk yoghurt. Her er det muskuløse, lettkledde «Georgios» på stranda som skal friste oss til å spise med yoghurt, ikke den blonde budeia i enga. Nå er reklamen klaget inn til Forbrukerombudet for brudd på markedsføringsloven, det skiver nettstedet Kampanje.com.

Synnøve Finden beklager

Kategoridirektør for drikke og frokostprodukter i Synnøve Finden, Magnus Tollefsen, sier til NRK at de har stoppet kampanjen i kveld.

Greskpause synnøve finden

Forbrukerombudet skal vurdere klagene på denne reklamen på gresk yoghurt.

– Vi ser at noen føler seg støtt av kampanjen. Det har selvsagt ikke vært tanken eller meningen vår. Dette er vi lei oss for og vil beklage, sier Tollefsen.

– Vi ønsket å lage en kampanje med glimt i øyet som får frem at yoghurten er laget i Hellas, og Georgios er faktisk navnet på en strand i Hellas. Kampanjen er utformet i samarbeid med våre greske produsenter.

Planen var å avslutte kampanjen i neste uke, men vi har nå allerede stoppet den, opplyser Tollefsen til NRK.

Klaget inn til Forbrukerombudet

Bildene av «Georgios» pryder både emballasje, butikkmateriell, utendørs og digitale flater. En del an kampanjen var også en konkurranse med en nesten tre timer lang video av «Georgios». Han kler av seg, bader og spiser gresk yoghurt. Jo mer man ser av filmen, jo flere lodd får man og øker dermed vinnersjansen.

Juridisk direktør Frode Elton Haug i Forbrukerombudet opplyser til Kampanje at de har flere klager på denne reklamen til vurdering.

– Vi har fått inn noen klager på kampanjen, men vi har ikke behandlet den ennå, sier han.

Før saken kan behandles, skal en saksbehandler vurdere om den kan være brudd på markedsføringsloven som omhandler utnytting av det ene kjønns kropp eller nedsettende vurdering av kvinner eller menn.

Humor er vanskelig

Seniorrådgiver i kommunikasjonsbyrået Gambit Hill + Knowlton, Paal Espen Hambre, ønsker ikke å kritisere denne reklamen, men han sier at humor kan være skummelt å bruke i alle former for kommunikasjon.

Paal Esben Hambre, seniorrådgiver i kommunikasjonsbyrå Gambit Hill + Knowlton

Folk forstår humor så ulikt, derfor er det vanskelig å bruke i blant annet reklame, Paal Esben Hambre, seniorrådgiver i kommunikasjonsbyrå Gambit Hill + Knowlton.

– Humor, Ironi og sarkasme er virkemidler man må bruke med varsomhet. Hvis målet her var å bruke humor så er kanskje ikke stereotypien klar nok.

Han mener at når flere har reagert negativt på denne, kan det være et uttrykk for nettopp det. Ideer som ser bra ut på tegnebrettet kan bli oppfattet helt annerledes enn det man tenkte når reklamen er klar og eksponeres for målgruppene.

– Humor er effektivt, men folk har vidt forskjellig utgangspunkt for å forstå eksempelvis ironi, vi har ulike referanser, og det vil derfor lett kunne misforstås.

– Strandløve med speedotruse var morsom

Hambre viser til en reklame for en del år tilbake med en halvnaken mann på stranda som ikke provoserte.

– For noen år siden var det en VG-reklame der en glinsende strandløve i speedotruse var sentral, det var tydelig hva slags type man viste til, folk forstod den og syntes jevnt over den var morsom. Stereotypen var helt klar, og vanskelig i misforstå.