NRK Meny
Normal

Synnøve Finden anker til lagmannsretten

Synnøve Finden AS tapte ankesaken i Follo Tingrett, som handler om å markedsføre og distribuere osteprodukter under betegnelsen «jarlsbergost-type». Nå anker de igjen.

Kongsgård-ost

FORBUDT: Synnøve Finden får ikke lov til å bruke betegnelsen «jarlsbergost-type» om Kongsgård-osten eller andre produkter.

Foto: Pressebilder Synnøve Finden

For to uker siden ga Follo tingrett Tine medhold i et krav om å nekte Synnøve Finden å selge ost under påskriften «en jarlsbergost-type».

Tine klaget Synnøve Finden inn for domstolen med krav om midlertidig forføyning om å stanse salg og markedsføringen av osten Kongsgård med betegnelsen «en jarlsbergost-type».

Saken ble anket inn for Follo tingrett, men også her har Synnøve Finden nå tapt.

Saksomkostninger

Dermed forbys de å markedsføre og distribuere osteprodukter under betegnelsen «jarlsbergost-type» eller tilsvarende, og pålegges også å tilbakekalle alle eventuelle produkter som er merket med betegnelsen, heter det i kjennelsen fra Follo tingrett, som ble offentlig fredag.

Synnøve Finden må dessuten betale 820.826 kroner i sakskostnader i løpet av to uker til den konkurrerende meieriprodusenten.

Synnøve Finden vil anke

– Tine er glad for at retten er tydelig på at registrerte varemerker skal ha et sterkt vern, sier kommunikasjonssjef i Tine, Sindre Ånonsen, til NRK, og kommenterer ytterligere:

Kommunikasjonssjef i Tine, Sindre Ånonsen

FORNØYD: Kommunikasjonssjef i Tine, Sindre Ånonsen, sier de er glade for Follo tingretts kjennelse.

Foto: Pressefoto, Tine

– Ellers er det slik at vi ønsker alle nye produkter velkommen i ostedisken, og det er jo ikke det denne saken har handlet om. Vi er opptatt av at det skal være konkurranse på riktig vilkår.

Til NRK forteller Magnus Tollefsen, som er kategoridirektør for ost i Synnøve Finden, at de vil anke denne kjennelsen til lagmannsretten, og synes det er synd at Follo tingrett kom fram til denne kjennelsen.

– Jarlsbergtype-ost har eksistert siden 1800-tallet, lenge før Tine ble etablert, og vi mener at det er feil at de skal ha enerett til en ostetype og dermed ikke gi konkurrenten den beste og enkleste beskrivelsen av sine produkter, sier han.

Fant usladdet ost

Dagen etter kjennelsen for to uker siden, meldte Aftenposten at Synnøve Finden var i ferd med å klistre merkelappen «sensurert» over den forbudte påskriften på 100.000 ostepakker.

Dagen etter kjennelsen for to uker siden, meldte Aftenposten at Synnøve Finden var i ferd med å klistre merkelappen «sensurert» over den forbudte påskriften på 100.000 ostepakker.

Tines egne folk gjennomførte i etterkant stikkprøver i butikker i Oslo-regionen og flere steder fan de osten av merket Kongsgård hvor emballasjen ikke var sladdet, har Nationen meldt.

Dette ble rapportert inn til tingretten. «Ved flere utsalgssteder var osten tilgjengelig i den omstridte forpakning, hvilket innebærer et klart brudd på kjennelsen», skrev Tine i et brev til Follo tingrett.

Synnøve Findens kategoridirektør Magnus Tollefsen svarte slik:

– Tine har gjort oss oppmerksom på to butikker der det ikke er merket riktig. Osten er tatt bort fra de to butikkene.

Kulturstrøm

  • Kagge Forlag henter Fotland

    Forlaget melder at de har fått en ny redaktør på plass: Maiken Grønning Fotland. Hun kommer fra stillingen som reportasjeleder i Dagbladet Magasinet. Forlaget melder at de har fått inn en redaktør med teft for ideer – og evne til å sette dem ut i livet (NTB).

  • "Ny" Guns N' Roses-video fra 1989

    I 1989 spilte Guns N' Roses inn en musikkvideo til låten «It's So Easy» på nattklubben Cathouse i Los Angeles. Videoen ble aldri sluppet, i stedet ble den liggende i et skap i nesten 30 år. Men nå er den altså å se i en digitalt restaurert versjon på Apple Music, melder Billboard. Slippet av den ukjente musikkvideoen inngår i feiringen av bandets nyutgave av debutalbumet «Appetite for Destruction» fra 1987, skriver TT (NTB).

    Guns N' Roses
  • Sony kjøper EMI

    Japanske Sony kjøper musikkforlaget EMI for drøyt 15 milliarder kroner og sikrer seg dermed rettighetene til noen av verdens mest populære band og artister. I henhold til avtalen verdsettes EMI Music Publishing til drøyt 38 milliarder kroner (NTB).