Hopp til innhold

Sverre Bjertnæs i Tromsø

Han utleverer ofte sine egne tøffe erfaringer i maleriene. Slik levendegjør Bjertnæs den romantiske myten om kunstneren som gjennom egen lidelse viser oss sannheten.

Utsnitt av "Egomania" (2004) av Sverre Bjertnæs.

Utsnitt av 'Egomania' malt av Sverre Bjertnæsi 2004.

Foto: Nina Skurtveit / NRK

Sverre Koren Bjertnæs (født 1976) er elev av Odd Nerdrum, men også av Arvid Pettersen og Jan Valentin Sæther på Statens Kunstakademi i Oslo. Stilen er figurativ - men høyst personlig. Og ikke minst kommer vi gjennom hans kunst svært nær personen bak kunsten - til tross for at det alltid forblir "hemmeligheter" vi aldri kan avdekke.

Gruppeportrettene av ungdommer - i tilnærmet fotorealistisk stil - som første gang ble vist i 2000, er riktignok mest en kommentar til tenåringenes moderne og flerkulturelle verden . Men bildene vi konsentrerer oss mest om på vår runde i utstillingen i Tromsø, er maleriene fra 2004 og de aller siste 2008 og 2009.

Demonene lurer

Her viser Bjertnæs sin kamp mot rusen. I det tredelte bildet "Egomania" maler han seg selv i midten - som i en institusjonsgang. Og som et slør over både dette og treet vi ser i venstre bilde, har han malt et trykk av Martin Schongauer der St. Antonius kjemper med demonene. I høyre del av bildet lurer døden. Det djevelske og marerittaktige trykket går også igjen i "Descent", et maleri som også viser til en behandlingsinstitusjon. Som i mange av Bjertnæs bilder, dukker det elementer opp - åpne for tolkninger. Her lys og en merkelig hvit sløyfe som henger i taket. Den syrlige grønnfargen utenfor gjør friheten nærmest skummel?

Sverre Bjertnæs: "Treet" (2008)

Sverre Bjertnæs: 'Treet' (2008).

Foto: Nina Skurtveit / NRK

Fargen gir enhet

Både "Treet" og "Korset" refererer til den hjemlige sfæren med bøker og fotografier av familie og venner. Ofte litt hulter til bulter og med referanser til personer vi regner med han setter høyt - som konen på brudebildet og reproduksjonene av El Greco og Munch. En ensartet fargeholdning i henholdsvis gult og grønt gir enhet til bildene slik modernismens Baudelaire også lot språket forene et uensartet eller sprikende innhold.

Bjertnæs: Utsnitt av "Treet".

Bjertnæs: Utsnitt av 'Treet'.

Foto: Nina Skurtveit / NRK

Utstillingen kan oppleves i Nordnorsk Kunstmuseum i Tromsø til 20. sept. Klikk her for flere bilder av maleriene vi omtaler!

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober