Neste helg skulle Charlotte Perrelli stå på scenen som programleder for SVTs flaggskip Melodifestivalen.
Men sist fredag «avslørte» Aftonbladet at hun har tatt et reklameoppdrag for kontantkortfirmaet Comviq. Saken endte med at SVT etter flere dager bestemte at Perrelli ikke kan lede delfinalen.
Årsaken er at oppdraget bryter med reklamereglene til den svenske allmennkringkasteren, og deres profiler kan ikke vises i reklame eller andre kommersielle sammenhenger.
- Les også:
Flere musikalske innslag
Men ifølge Melodifestivalen opplyste Perrelli om sine reklameoppdrag i november, og disse skal ha blitt godkjent av SVT. Perrelli hevder derfor at det er SVT som har gjort en tabbe.
SVT erkjenner feilen, og ber den tidligere Eurovision Song Contest-vinneren om unnskyldning for at det har framstått som om det er Perrelli som har brutt avtalen, samtidig som de beklager at hun har fått negativ publisitet.
Nå har partene blitt enige om at hennes jobb som programleder i den andre delfinalen utgår. Hun får heller en fremtredende rolle som underholder i programmet, og Perrelli skal medvirke i flere musikalske innslag i løpet av sendingen.
- Les også:
Klippekort på seire
Charlotte vant Eurovision Song Contest i 1999 for låten Take Me To Your Heaven, og representerte også Sverige i melodikonkurransen i 2008.
Årets konkurranse avholdes i Globen i Stockholm etter at Måns Zelmerlöv vant fjorårets ESC-finale med låten «Heroes». Sverige har vunnet konkurransen seks ganger, og bare Irland har flere seire.