Hadeland Glassverk viser i sommer utstillingen Van Gogh Alive, som beskrives som en interaktiv utstilling. Publikum går inn i et rom med projeksjoner av Van Goghs verker på veggene. Det er høy musikk, animasjoner og litt lukt.
NRKs anmelder Mona Pahle Bjerke er ikke nådig i sin dom av utstillingen, og mener den radbrekker Van Gogh.
«Selv opplever jeg dette som en voldtekt av Vincent Van Gogh. Jeg tenker at utstillingskonseptet vitner om en fullstendig manglende forståelse for kunst», skriver hun blant annet.
Pahle Bjerke mener billettprisen på 180 kroner er et «ran».
- Hele anmeldelsen: Radbrekker Van Gogh
– Brukt dårlig
Kunstkritikerkollega Kjetil Røed, anmelder i Vårt Land og redaktør i Billedkunst, er enig i kritikken fra Pahle Bjerke.
– Men jeg syns det er termer som burde holdes utenfor anmelderiet, sier han om bruken av ordene «voldtekt» og «ran».
Han er ellers enig i kritikken fra Pahle Bjerke, og mener at teknologien som er brukt er interessant.
– Problemet her er bare at det er brukt dårlig, sier han.
Røed mener at det å blåse opp bildene, og forstørre detaljer man ellers ikke hadde fått med seg er interessant, men i denne utstillingen er detaljene vist frem utallige ganger før.
– Som disse kråkene i kornåkeren, som til og med er animert nå, som om man ikke kan forestille seg det selv, avslutter han.
– Det er voldsomme ord
Caroline Francke Berg, salgs- og markedssjef på Hadeland Glassverk, svarer Pahle Bjerke at de ser på utstillingen som en opplevelse av kunstverk.
– Vi har snart over 30.000 besøkende, og har fått kjempepositiv respons. Vi er helt overveldet, sier hun.
UENIG: Caroline Francke Berg, salgs- og markedssjef på Hadeland Glassverk mener at utstillingen er en opplevelse.
Foto: NRKBerg er ikke enig i at billettprisen er høy.
– Er dette en voldtekt av Van Goghs verker?
– Det har jeg ikke lyst til å kommentere, det er voldsomme ord, svarer hun.
Publikum som har sett utstillingen er både fornøyd og forferdet etterpå.
– Alle må mene det de vil. Vi kan ikke forvente at alle liker det samme, utdyper hun.
Grand Exhibitions, som har laget utstillingen, viser til Hadeland Glassverk for kommentar i denne saken.
Fra imponert til forferdet
Blant dem som besøkte Hadeland Glassverk tirsdag var NRKs anmeldelse blant snakkisene, og Anne Bergem, Britt Jakobsson og Torstein Owe har fått med seg den knusende dommen.
– Jeg syns egentlig kritikeren i NRK var en kultursnobb. Hun oppfordrer til å dra videre, og da frarøver hun oss vår mulighet til å danne oss våre egne opplevelser og meninger, sier Owe.
TAR OPPFORDRINGEN: Anne Bergem, Britt Jakobsson og Torstein Owe går på utstillingene på både Hadeland Glassverk og Kistefos museum.
Foto: NRKBjerke svarer at hun som kunstkritker ofte blir kalt en snobb.
– Så det må jeg bare leve med. Jeg skjønner det er splittelse mellom det kunstfaglige og folket, utdyper hun.
Trioen på Hadeland tar oppfordringen fra kunstanmelderen om å dra til Kistefos museum, men gjør da begge deler.
– Jeg syns det var strålende, sier Berghem.
– Det gir et helt nytt perspektiv, det er en opplevelse. Jeg syns ran og voldtekt er harde ord jeg ikke stiller meg bak, svarer Jakobsson.
Tone Carlsen og Ellen Gulli synes derimot ikke noe om utstillingen.
LIKER BEDRE TRADISJONELT: Tone Carlsen og Ellen Gulli syns ikke noe om utstillingen Van Gogh Alive.
Foto: NRKHun liker bedre de tradisjonelle galleriene hvor det er stille og bildene er mindre.
– Kombinasjonen syns jeg ble provoserende, sier hun.
Carlsen forteller at hun var forferdet da hun gikk ut. Hun ble overveldet av lyd og bilde.
– Jeg synes også det er feil at fuglene flyr. Det blir litt å lage tegneserie av det, mener hun.