Sutrekopper er en pest og en plage. De som alltid ser det negative i ting, alltid er kritiske til ledelse, arbeidsoppgaver, -eller for den saks skyld kollegaer. De som hvisker og tisker i kantine og korridorer, men som tier bom stille på møter.
Hvisk og tisk
”Vet du hva denne ledelsen har funnet på nå, eller?” Du har sikkert hørt den før. Det hviskes og tiskes i korridorer og kantiner. Det er sutrekoppene som er på ferde. De som slenger fra seg møkk i krokene slik at det bli liggende å gjære og etter hvert skaper et uholdbart arbeidsmiljø.
Ubetenksomt?
- Det er fort gjort å se på seg selv som et offer for andres ubetenksomhet eller dumhet, sier Nitimens jobbtrivsels-ekspert, psykolog Marit Mogstad.
Du tenker kanskje ikke på at du også har et ansvar for å skape et godt miljø på jobben. Det er faktisk kjempeviktig å kunne ta opp ting på en ordentlig måte.
Slå i bordet
- Det er fint å slå i bordet og rette kritikken dit den skal i stedet for å surne og spre møkk. Men det er ikke likgyldig hvordan kritikken fremsettes, sier Marit.
Det er viktig at du ikke hever pekefingeren og blir oppfattet av andre som veldig anklagende. Du skal heller ikke undervurdere eller få den andre parten (sjefen) til å føle seg dum. Det er en god ide hvis du samtidig med kritikken, også kommer med et forslag til løsning. Da blir det så mye mer positivt.
Si i fra
-Jeg tror det er en myte det mange hevder at man bli hemmet eller ”straffet” for å si ifra. Det kan være en unnskyldning folk bruker for å slippe. Det verste er som sagt baksnakkingen, sytingen, surheten….Vi skal jo ha det bra på jobben, ikke sant?, spør Nitimens trivselsekspert Marit Mogstad.