The Magnificent Seven
Epistlene oppsto i den rasemiksede bydelen Sophiatown i Johannesburg. Utgangspunktet var ei heftig blåserekke som fikk invitasjon til en jazzfestival i Sveits. Trombonisten Jonas Gwangwa minnes at de reiste landet rundt for å samle sammen de beste musikerne: "It was a collection like you saw in The Magnificent Seven, you know!" (Ansell: Soweto Blues).
Særlig hadde de hørt om en spennende pianist i Cape Town, Dollar Brand (senere Abdullah Ibrahim). Og de fant trommeslageren Makaya Ntshako, som ble med under forutsetning av at han kunne fortsette sin karriere som profesjonell boksechampion.
Scullery Departement
Sharpville-massakren kom i veien for alt dette. Epistlene kom seg aldri til utlandet. De fortsatte en tid å spille i "Scullery Department". Denne komposisjonen (av gruppas saksofonist Kippie Moeketsi) henspeiler på loven som forbød svarte/fargede musikere å menge seg med gjestene. På det verste var det slik i Sør-Afrika at svarte musikere (i den grad de fikk opptre for hvite) måtte spille bak et forheng, mens hvite "musikere" mimet på forsiden.
Hør "Scullery Department" i Rundt midnatt, P2 fredag 11.1. kl 2205 (NRK Jazz søndag 2303)