NRK Meny
Normal

Supergruppa "Jazz Epistles"

Jazz Epistles var Sør-Afrikas første supergruppe. Epistlene ga ut "Verse 1" i 1960. Det ble med det ene verset, før flere av epistlene måtte reise i eksil.

Jazz Epistles - Verse 1

The Magnificent Seven

Epistlene oppsto i den rasemiksede bydelen Sophiatown i Johannesburg. Utgangspunktet var ei heftig blåserekke som fikk invitasjon til en jazzfestival i Sveits. Trombonisten Jonas Gwangwa minnes at de reiste landet rundt for å samle sammen de beste musikerne: "It was a collection like you saw in The Magnificent Seven, you know!" (Ansell: Soweto Blues).

Særlig hadde de hørt om en spennende pianist i Cape Town, Dollar Brand (senere Abdullah Ibrahim). Og de fant trommeslageren Makaya Ntshako, som ble med under forutsetning av at han kunne fortsette sin karriere som profesjonell boksechampion.

Scullery Departement

Jazz Epistles - Verse 1

Sør-Afrikas første jazz-LP fra 1960

Sharpville-massakren kom i veien for alt dette. Epistlene kom seg aldri til utlandet. De fortsatte en tid å spille i "Scullery Department". Denne komposisjonen (av gruppas saksofonist Kippie Moeketsi) henspeiler på loven som forbød svarte/fargede musikere å menge seg med gjestene. På det verste var det slik i Sør-Afrika at svarte musikere (i den grad de fikk opptre for hvite) måtte spille bak et forheng, mens hvite "musikere" mimet på forsiden.

Hør "Scullery Department" i Rundt midnatt, P2 fredag 11.1. kl 2205 (NRK Jazz søndag 2303)

Kulturstrøm

  • Nytt nasjonalt 22. juli-minnesmerke

    Søndag avdukes det midlertidige nasjonale minnesmerket for 22. juli-angrepene. Det blir plassert ved Høyblokka i Oslo, og består av en vegg med alle ofrenes navn og alder, i tillegg til et «gulv» av tromlet glass. Glassbitene symboliserer alt det knuste glasset i områdene rundt regjeringskvartalet etter at bomben gikk av. Forslag til minnesmerker etter terrorangrepene i 2011 har tidligere vakt mye debatt. Støttegruppa for 22. juli sier at dette minnesmerket er etterlengtet (NTB).

  • Terningkast fire til «Mamma Mia»

    Fansen vil kose seg, mener P3s filmanmelder om «Mamma Mia»-oppfølgeren, som er klar for norske kinoer. Hun fremhever Chers inntreden i filmen, og at Pierce Brosnan er spesielt god denne gangen. Heldigvis har sistnevnte fått færre sangnumre å bryne seg på. «Jeg liker at manusforfatterne siden sist har lært at Brosnans stemme ikke gjør seg så godt i full utfoldelse,» skriver anmelderen.

    Mamma Mia, Here We Go Again!
    Foto: Jonathan Prime