Super Bowl satte amerikansk seerrekord

111,5 millioner seere fulgte årets Super Bowl. Det gjør det til tidenes mest sette tv-program i USA.

Super Bowl Football Golden Tate

Rekordmange amerikanere så Golden H. Tate III og Seattle Seahawks slå Denver Broncos under Super Bowl natt til mandag norsk tid. Sendingen trakk 111,5 millioner seere.

Foto: Jeff Roberson / Ap

Super Bowl, finalen i sluttspillet i den amerikanske fotballserien NFL, ble en triumf både for vinnerlaget Seattle Seahawks og tv-stasjonen Fox Sports.

111,5 millioner seere i USA fikk med seg den over tre timer lange kampen, som ble spilt i New Jersey natt til mandag norsk tid.

Det er høyest seertall noensinne for en amerikansk fjernsynssending 0,2 millioner flere enn Super Bowl 2012, som hadde den forrige rekorden.

AMFOOT-NFL-SUPER BOWL

Over 115 millioner så Bruno Mars og Red Hot Chili Peppers underholde i pauseshowet under Super Bowl.

Foto: WIN MCNAMEE / Afp

Det viser tall fra analyseselskapet Nielsen, melder Variety.

Her hjemme gikk kampen på Viasat 4. Kanalen opplyser at Super Bowl hadde 48 000 seere i snitt, og 8,1 prosent i markedsandel.

Rekordmange så Bruno Mars

Rekordsendingen til Fox Sports hadde en markedsandel på 46,4 prosent. Det vil si at nesten en av to som så på fjernsyn i USA i den nevnte perioden valgte seg amerikansk fotball.

Pauseshowet, hvor Bruno Mars og Red Hot Chili Peppers underholdt i tretten minutter, trakk 115,3 millioner seere. Det er også rekord.

Den forrige pauserekorden hadde Madonna, hvis opptreden under Super Bowl 2012 samlet 114 millioner tv-skuelystne.

I disse amerikanske byene så flest Super Bowl

 

By og delstat

Markedsandel

1

Kansas City, Missouri

58,1 %

2

Seattle, Washington

56,7 %

3

Indianapolis, Indiana

53,9 %

4

New Orleans, Louisiana

53,2 %

5

Tulsa, Oklahoma

52,9 %

6

Las Vegas, Nevada

52,5 %

7

Portland, Oregon

52,4 %

8

Knoxville, Tennessee

52,3 %

9

Jacksonville, Florida

52,0 %

10

Denver, Colorado

51,4 %

Kilde: Nielsen/The Wrap

– Ekstremt god PR for Brun

Ane Brun

Ane Bruns låt «Don't Leave» ble brukt i Chevrolets reklame, og artisten fra Molde ble dermed en del av sendingen som trakk rekordmange seere.

Foto: NRK

Super Bowl-sendingene i USA blir avbrutt av reklamepauser, og i år ble norske Ane Bruns låt «Don't Leave» brukt i bilprodusentens Chevrolets reklame.

De høye seertallene betyr god PR for artisten fra Molde, mener NRKs kulturkommentator Agnes Moxnes.

– Veldig gøy at så utrolig mange har hørt Ane Brun! Reklamespottene under Super Bowl er de mest sette i løpet av det amerikanske tv-året. Det er knyttet høy prestisje for en artist å få lydsporet på en av disse, sier Moxnes.

Sluttspillfinalen i NFL er forøvrig ingen novise når det gjelder skyhøye tv-tall: Super Bowl har satt seerrekord seks av de sju siste årene.

Se Chevrolets reklame med Ane Bruns låt «Don't Leave» som lydspor:

Kulturstrøm

  • Operasensur i Russland

    Alban Bergs opera «Lulu» fra 1937 er for komplisert for publikum. Det mener kulturministeren i Perm-regionen i Russland. Perm-operaen får derfor ikke penger til den planlagte produksjonen. Operaens seksualiserte handling har gjennom tiden vært sterk kost for den borgerlige moral. (classicalmusicnews.ru)

    Fra Lulu
  • To norske serie-nominasjoner

    TV-seriene «Lykkeland» (bildet) og «Kielergata» er nominert til Nordisk Film & TV Fonds pris for beste TV-dramamanus under filmfestivalen i Göteborg. Dette er tredje gang prisen på 200.000 kroner deles ut. Vinner utropes 30. januar. Norge vant med «Nobel» i 2017.

    Linedance i Lykkeland
    Foto: Maipo Film/NRK
  • Stornedleggelse av kirker i Oslo

    Oslo Bispedømme har vedtatt å legge ned fem kirker i Oslo på grunn av pengemangel. Tre andre står i faresonen. Biskopen i Oslo bispedømme mener det hviler et stort ansvar på Den Norske Kirke å forvalte kirkebyggene. Kirkeverge Robert Wright sier til NRK at de sliter med et vedlikeholdsetterslep på mellom en og to milliarder kroner på kirkene i Oslo.