Hopp til innhold

– Jorden kaller folket i bokbransjen!

Å lese gamle bøker på nett til flere hundre kroner i måneden, tror fremtidsforsker Eirik Newth ikke er noe for norske bokormer.

Eirik Newth

Eirik Newth har lenge vært opptatt av ebøker og leser gjerne bøker på den nye måten.

Foto: Morten Holm / SCANPIX

– Hallo? Ha, ha, ha! Planeten Jorden kaller folket i bokbransjen.

Astrofysiker og fremtidsforsker Eirik Newths ler i telefonen. Han har nettopp gjort et overslag over hvor mye et abonnement på en strømmingsavtale av norske bøker vil koste.

– 3000-4000 kroner? Spotify er mye billigere. Og de har faktisk et produkt å komme med, sier han til NRK.no.

– Ingenting å feire

Dagbladet skriver mandag at «BOK-SPOTIFY» er på vei etter at norske forleggere og forfattere har blitt enige om en rettighetsavtale for strømming av bøker.

I et 18 måneder langt forsøksprosjekt skal alle skjønnlitterære verk utenfor fastprisavtalen gjøres tilgjengelig for strømming.

– Vi er det første landet i Europa som har fått på plass en slik avtale. Vi har ikke lagt noen retningslinjer for hva eksempelvis et månedsabonnement vil koste, men det blir nok ikke særlig dyrere enn hva én ny bok ville kostet, sier Forfatterforeningens leder Anne Oterholm til Dagbladet.

Newth er ikke imponert over rammene i avtalen.

– Det er hyggelig for forfatterne at de får lov å feire, men de har egentlig ikke noe å feire, sier han.

Teknologien er der

Det er Dagbladet som sammenligner løsningen med musikkbransjens Wimp og Spotify. Bokstrømmingstjenesten som partene er enige om, har to modeller:

  • Den ene gir leseren tilgang til litteratur som strømmes som enkelttitler.
  • Den andre modellen tilbyr et strømningsabonnement som gir ubegrenset tilgang til et stort antall titler i abonnementsperioden.

Ingen av disse tjenestene eksisterer så langt, men partene håper at noen vil legge til rette for et slikt tilbud.

Ebok-distributøren Emviem står allerede klar med teknologien, og kan åpne for strømming så snart de har tilgang til bøkene, forteller gründeren Anders Storbråten.

– Så lenge vi får bøkene, så skal vi jobbe for å få det til raskt. Det kommer ikke til å ta mange ukene, sier han til NRK.no.

– Bøker er ferskvare

Han har banket på bokdøra i Norge i tre år nå, og er glad for den avtalen som er gjort. Men han skulle ønsket seg at også bøkene som er i fastprisavtalen, var med.

– Absolutt. Bøker er jo også ferskvare, sier han.

Fastprisavtalen sier at bøker ikke skal selges med mer enn 12,5 prosent rabatt i utgivelsesåret og frem til 1. mai året etter.

Dersom tjenesten nå kommer, vil det bety at brukeren må vente på førsteutgivelser i opptil 17 måneder før de blir tilgjengelig for strømming.

Oterholm minner om at opphavsinnehaveren også vil ha betalt.

– Jeg er sikker på at han samtidig mener at opphavsrettinnehaveren skal ha noe å leve av, sier hun til NRK.no.

– Har ikke peiling på hva som vil skje

Hun sammenligner tjenesten strømming av enkelttitler med måten man kan strømme filmer.

– De nyeste filmen er dyre å strømme. Litt eldre filmer blir billigere og gamle filmer blir enda billigere. Felles for de alle er at man ikke får strømme dem før de har gått på kino, sier Oterholm.

Det samme gjelder for bokbransjen: først skal boken lanseres som hardcover og e-bok. Men når boken kommer som pocket, kan den altså ifølge den nye avtalen nå også inngå i strømmingstjenester.

Men Emviem, som tror brukere ønsker seg tilgang til å strømme også til nye bøker, mener brukerne vil kunne betale mer for nettopp det. Deres løsning har også muligheten til å ta betalt differensiert for brukernes ulike ønsker.

Til det sier Oterholm at dette kan reforhandles underveis.

– Alt vi gjør nå, er forsøksordninger. Vi har ikke peiling på hva som kommer til å skje i bokbransjen.

– Dette er en tjeneste som noen vil mene er god. Selv om det skulle vise seg at det er mest storlesere og profesjonelle, er det viktig at den er der. Den åpner for flere nye måter å oppleve bøker på, og det har vi lyst til å være med på.

Verdensmestere i dingser

Dette er ikke en satsing å feire, mener Eirik Newth.

– Norge er verdensmestere i dingser og applikasjoner, men denne satsningen stopper i det forretningsmessige. Vil du ha kunder, må du satse ordentlig, sier han.

Redaktør i Forleggerforeningen Kristiann Einarsson mener Newth er for tidlig ute med kritikken.

– Ingen vet hva dette kommer til å bli, sier han til NRK.no.

Neppe Spotify-tilstander

Einarsson viser til at man i avtalen har blitt enige om hvordan man skal behandle rettighetene, og at ingen har sagt noe om hvem og hvordan planene skal settes ut i livet.

Kritikken mot satsingen på det norske ebok-markedet er ikke ny. Senest i januar advarte en rekke ebok-lesere om at norske bøker står i større fare for ikke å bli lest, enn for å bli piratkopiert.

Einarsson bedyrer at det ikke er forleggerne som holder igjen.

– Forleggere er interesserte i å ha så mange gode distribusjonsmåter som mulig.

Og til de som skulle ønske Spotify-tilstander i bokbransjen?

– Man kan ønske seg så meget. Men man må begynne et sted, og ta det derfra, sier han.

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober