Strømming av musikk har i løpet av de siste årene blitt den mest vanlige måten å konsumere musikk på, til tross for at den tekniske kvaliteten ikke er den samme som på CD eller vinyl.
Selv om forbrukerne ser ut til å være fornøyde, så har musikkelskere, artister og vinylfans rettet sin harme mot strømmetjenestene, som vanligvis ikke tilbyr mer enn musikk i henholdsvis 96, 160 og 320 kilobit per sekund.
Til sammenligning ligger såkalt tapsfrie formater på rundt 700 kbps.
Asbjørn Slettemark kaller lyden fra Spotify og Wimp så «flat lyd at sjelen skreller av et lite lag for hver låt som kryper ut av høyttalerne».
Tre faktorer for genuin musikkopplevelse
– Ekte kjærlighet og verdsettelse av musikk blir til ved dyp kjennskap til den samme musikken, sier Poppy Crum, seniorforsker ved Dolby Laboratories og konsulterende professor ved Center for Computer Research in Music and Acoustics på California-universitetet Standford til Mic.
Hun nevner tre viktige faktorer for å få en «genuin opplevelse» med musikk:
– Eksponering, gjentagelse og oppmerksomhet.
Å lytte til musikken uten å gi den særlig mye oppmerksomhet, eller å hoppe fra én låt til en annen, kan altså hindre lytterne i å få det samme forholdet til musikken som man ellers kunne ha fått.
Nye tall fra Spotify viser at vi gir mindre oppmerksomhet til musikken vi lytter på.
Det er for eksempel bare 50 prosents sjanse for at en Spotify-lytter fullfører sangen hun eller han starter på.
Større glede ved høyere kvalitet
Kan det være at lytternes rastløshet skyldes selve lydformatet?
Lydforskere ved Digital Theater Systems (DTS) delte en gruppe lyttere inn i to grupper, én av gruppene så en video med Spotifys normale lydinnstillinger (96 kbps), mens den andre gruppen ble presentert for formatet 256-kbps.
Undersøkelsene viste at lytterne som hørte på 256-kbps hadde 66 prosent større glede enn den andre gruppen, og hadde 14 prosent høyere uttelling på parameterne som viste minneskaping.
Flere aktører i musikkbransjen har derfor gått inn for å gi den gode lytteopplevelsen tilbake til musikkelskerne.
– En annen kunstnerisk opplevelse
Her til lands har den norske strømmetjenesten Wimp lansert et eget HiFi-tilbud, rettet mot de mest musikkinteresserte.
– Med fokus på kvalitet mener vi å anerkjenne lytterne som er ute etter en annen opplevelse enn bare å ha musikk som bakgrunn. Den er laget til dem som vil høre hele album, og på den måten få en annen kunstnerisk opplevelse, sier Sveinung Rindal i Wimp.
Tjenesten koster om lag 200 kroner, dobbelt så mye som basistjenesten. Per nå er det rundt 20.000 av Wimps 512.000 brukere som har kjøpt tjenesten. Men er det noen som hører forskjell?
– At det er en stor forskjell er å ta i. Men mange mener denne tjeneste fjerner et slør fra musikken, som gjør at man får varmere lyd og bedre romfølelse, sier Rindal.