Hopp til innhold

Strømming ødelegger kjærligheten til musikk

Den digitale musikkrevolusjonen har gitt oss nye musikkvaner. Men gjør tilgjengeligheten og formatet også noe med vår kjærlighet til musikk? Ja, mener forskere.

Neil Young

NEI(L) TAKK: Neil Young er blant artistene som har gått til motangrep på den dårlige lyden de synes strømmetjenestene tilbyr. Young har laget sin egen høykvalitets musikkavspiller, kalt Pono Player.

Foto: Kim Erlandsen

Sveinung Rindal

WIMP: Sveinung Rindal i Wimp anser strømmetjenestens Hi-Fi-lansering som en suksess, med over 20.000 brukere på et år.

Foto: Wimp

Strømming av musikk har i løpet av de siste årene blitt den mest vanlige måten å konsumere musikk på, til tross for at den tekniske kvaliteten ikke er den samme som på CD eller vinyl.

Selv om forbrukerne ser ut til å være fornøyde, så har musikkelskere, artister og vinylfans rettet sin harme mot strømmetjenestene, som vanligvis ikke tilbyr mer enn musikk i henholdsvis 96, 160 og 320 kilobit per sekund.

Til sammenligning ligger såkalt tapsfrie formater på rundt 700 kbps.

Asbjørn Slettemark kaller lyden fra Spotify og Wimp så «flat lyd at sjelen skreller av et lite lag for hver låt som kryper ut av høyttalerne».

Tre faktorer for genuin musikkopplevelse

– Ekte kjærlighet og verdsettelse av musikk blir til ved dyp kjennskap til den samme musikken, sier Poppy Crum, seniorforsker ved Dolby Laboratories og konsulterende professor ved Center for Computer Research in Music and Acoustics på California-universitetet Standford til Mic.

Hun nevner tre viktige faktorer for å få en «genuin opplevelse» med musikk:

– Eksponering, gjentagelse og oppmerksomhet.

Å lytte til musikken uten å gi den særlig mye oppmerksomhet, eller å hoppe fra én låt til en annen, kan altså hindre lytterne i å få det samme forholdet til musikken som man ellers kunne ha fått.

Nye tall fra Spotify viser at vi gir mindre oppmerksomhet til musikken vi lytter på.

Det er for eksempel bare 50 prosents sjanse for at en Spotify-lytter fullfører sangen hun eller han starter på.

Større glede ved høyere kvalitet

Kan det være at lytternes rastløshet skyldes selve lydformatet?

Pink Floyd - Live 8

BRA LYD: Sveinung Rindal i Wimp forteller at Pink Floyd er et godt eksempel på et band man kan få mer ut av med høyere lydkvalitet.

Foto: JOHN D MCHUGH / AFP

Lydforskere ved Digital Theater Systems (DTS) delte en gruppe lyttere inn i to grupper, én av gruppene så en video med Spotifys normale lydinnstillinger (96 kbps), mens den andre gruppen ble presentert for formatet 256-kbps.

Undersøkelsene viste at lytterne som hørte på 256-kbps hadde 66 prosent større glede enn den andre gruppen, og hadde 14 prosent høyere uttelling på parameterne som viste minneskaping.

Flere aktører i musikkbransjen har derfor gått inn for å gi den gode lytteopplevelsen tilbake til musikkelskerne.

– En annen kunstnerisk opplevelse

Her til lands har den norske strømmetjenesten Wimp lansert et eget HiFi-tilbud, rettet mot de mest musikkinteresserte.

– Med fokus på kvalitet mener vi å anerkjenne lytterne som er ute etter en annen opplevelse enn bare å ha musikk som bakgrunn. Den er laget til dem som vil høre hele album, og på den måten få en annen kunstnerisk opplevelse, sier Sveinung Rindal i Wimp.

Tjenesten koster om lag 200 kroner, dobbelt så mye som basistjenesten. Per nå er det rundt 20.000 av Wimps 512.000 brukere som har kjøpt tjenesten. Men er det noen som hører forskjell?

– At det er en stor forskjell er å ta i. Men mange mener denne tjeneste fjerner et slør fra musikken, som gjør at man får varmere lyd og bedre romfølelse, sier Rindal.

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.