Norske lærere mangler tillit til media. Det viser Medieundersøkelsen 2016, ble presentert på Nordiske Mediedager i Bergen torsdag.
Vil lage selgende oppslag
78 prosent av de spurte lærerne mener at «mediene vil lage oppslag som kan selge», på spørsmål om hvordan mediene generelt dekker saker innen skolesektoren. Bare tre prosent mener at mediene gir nøytral informasjon om saker og hendelser i skolesektoren.
– Denne anklagen, eller mistenksomheten om at mediene publiserer ting for å selge hører jeg ganske ofte. Jeg tror redaksjonene må være klar over at det kan bli konsekvensen av at man er veldig opptatt av problematisk økonomi i mediehusene, sier generalsekretær i Norsk Presseforbund, Kjersti Løken Stavrum til NRK.
– En god del lærere opplever at måten en del skolesaker blir vinklet i mediene er vel så mye styrt av ønsket om å få selgende oppslag, som å få gitt et nyansert og sannferdig bilde av situasjonen, sier Jens Garbo, politisk rådgiver i Utdanningsforbundet.
– Betyr dette at lærere ikke forstår hvordan media fungerer? «Selgende oppslag» gjør at informasjonen blir spredt til flere.
– Jeg tror lærerne skjønner det. Men de er kanskje i større grad enn folk flest opptatt av medienes samfunnsansvar. Lærere er kanskje strengere enn folk flest, og mer vant til å være kritisk, sier han.
– Stort tillitsgap
På spørsmålet: Hvor stor tiltro har du til mediene generelt?, svarte kun seks prosent av lærerne at de har «stor tiltro». Hele 74 prosent av de spurte har «noe tiltro» og 19 prosent har «mindre eller ingen tiltro» til mediene. 800 tilfeldig utvalgte lektorer og medlemmer av Utdanningsforbundet har deltatt i undersøkelsen.
– Undersøkelsen viser at norske lærere har veldig liten tiltro til media, og særlig når media skal presentere skolestoff, sier Pål Anders Mæland.
Nasjonale prøver
Kun seks prosent av lærere mener at resultatene av nasjonale prøver har noe i media å gjøre. Her er norske redaktører helt uenige. 57 prosent mener «dette er viktig informasjon som befolkningen bør få vite om for den enkelte skole».
– De tallene børe være et signal om at man er uenig i hvordan man diskuterer resultatene, og ikke en protest mot publisering som sådan. Det er viktig at folk blir kjent med disse tallene, sier Kjersti Løken Stavrum.
- Les også:
Det er professor Frank Aarebrot som er ansvarlig for undersøkelsen.