- Det er litt overraskende at en bok som er om utenrikspolitikk selger så godt. De som hadde greie på det trodde ikke den ville selge mer enn noen få tusen, sier utenriksminister Jonas Gahr Støre.
Slått av "Snåsamannen"
Jonas Gahr Støre
Foto: KNUT FALCH / SCANPIXGahr Støres bok "Å gjøre en forskjell" har i november ligger som nummer to på
bokliste. Gahr Støre er bare slått av Ingar Sletten Kolloens biografi "Snåsamannen".Boka "Å gjøre en forskjell" selger dermed langt mer enn både Gahr Støre og forlaget hadde forventet. Boka ble først trykket opp i 10.000 eksemplarer som ble revet bort fra bokhyllene. Nå nærmer salget seg 25.000 solgte eksemplarer.
- Interesse for utenrikspolitikk
Gahr Støre tror forklaringen på at boka hans "Å gjøre en forskjell" selger så godt er at folk er mer interessert i utenrikspolitikk enn tidligere.
- Når jeg møter unge mennesker på universiteter og høgskoler så er det en veldig interesse for det som skjer ute i verden. Det er ikke lenger ja og nei-sakene, som for eksempel med Vietnam-krigen og EU, som dominerer engasjementet. Nå ser vi en bred interesse som kobler seg opp til at folk har reist mye, lest mye, sett mye og at de er opptatt og nysgjerrige på internasjonale forhold, sier Gahr Støre til NRK.
Boksuksessen gitt mersmak for Jonas Gahr Støre, som nå gjerne vil skrive flere bøker.
- Jeg synes det er spennende å skrive, og jeg synes det er en flott måte å kommunisere med folk på, sier han.
- Ekstremt personfokusert
Iver B. Neumann
Foto: NUPIForskningssjef for Norsk Utenrikspolitisk Institutt, Iver B. Neumann, tror det er Gahr Støres popularitet, og ikke hans tanker om utenrikspolitikk, som har ført boka opp på salgstoppen. Neumann mener boka selger godt fordi folk vil lese hva Gahr Støre mener.
- Den norske medievirkeligheten er ekstremt personorientert, boka kunne gjerne handlet om fisketurer, sier Neumann.