NRK Meny
Normal

Støre og Kondomeriet vil nå unge på Snapchat

Hva har Kondomeriet og Arbeiderpartiet til felles? Begge har gått på kurs for å lære seg å bruke Snapchat som markedsføringskanal.

 Maria K. Ebbestad i Kondomeriet tar bilder av produkter med Snapchat

FRA INNSIDEN: – Vi har en merkevare som mange er nysgjerrige på, sier Maria K. Ebbestad, nettredaktør og ansvarlig for sosiale medier i Kondomeriet.

Foto: Cathrine Elnan/NRK

Jonas Gahr Støre tar biolde av seg selv med en smarttelefon

STØRES FØRSTE SNAP: Arbeiderpartiet har kommunisert med velgerne via Snapchat siden april. Her filmer partileder Jonas Gahr Støre sin første snap.

Foto: Mari Brenli/Arbeiderpartiet

«Her i Arbeiderpartiet skjer det mye spennende. Følg med i morgen, da starter landsmøtet», sier Jonas Gahr Støre inn i mobilkameraet.

Slik åpnet Arbeiderpartiets Snapchat-konto tidligere i år.

– Det er mye som skjer i kulissene til et politisk parti. Snapchat er en fin kanal for å videreformidle små øyeblikk av det som skjer med Arbeiderpartiet rundt om i landet, sier Mari Brenli, partiets kommunikasjonsrådgiver og initiativtager til at Ap skulle komme seg på Snapchat.

Det er kort geografisk avstand mellom Norges største politiske parti og Norges største leverandør av sexleketøy. Likevel ligger det en verden imellom Aps valgkamp-rom i den 80 år gamle Art Deco-bygningen på Youngstorget og den fargesprakende butikken på Karl Johan.

Men både Kondomeriet og Arbeiderpartiet har samme mål for øye:

Å nå brukerne på Snapchat med bilder og videoer. Mens Arbeiderpartiet viser Hadia Tajik i kulturbygget Stormen i Bodø, viser Kondomeriet ukas tilbud på en erotisk massasjeolje.

En annen fellesnevner for Kondomeriet og Ap: Begge har gått på kurs for å lære seg å nå ut til norske Snapchat-brukere.

Maria K. Ebbestad i Kondomeriet peker på en smarttelefon

MARKEDSFØRING: Kondomeriet har hatt Snapchat-konto lenge, men tok den ikke i bruk før i mai. Siden da har de snappet bilder av produkter, ansatte og butikkene. De har også fått forbipasserende på Karl Johan til å lese høyt fra en erotisk bok.

Foto: Cathrine Elnan

Fullt kurs

Dame som åpner armene for regnende tacoskjell

TACO-REGN: Byrået OMG bruker den amerikanske matkjeden Taco Bell som et eksempel på en bedrift som er god på å bygge merkevare på Snapchat. Taco Bell eksperimenterer mye med tegninger, farger når de snapper fra butikkene sine.

Foto: Skjermdump Tace Bell

– At Snapchat er privat og kun for personlige interaksjoner, er en myte. Det var ganske mange som sa det om Facebook for noen år siden, og se på dem nå, sier Camilla Skaget Hansen i foredraget til kursdeltakerne.

Hun jobber i selskapet OMG, som blant annet hjelper andre bedrifter med å tjene penger digitalt.

En maidag i Oslo finner vi et konferanserom fylt opp av konsulenter, PR-folk og bedriftseiere. Kurset er fullt, 27 påmeldte har betalt 1900 kroner for å være med. Foran dem ligger den en snapchat-penn, det skal gjøre det enklere for dem å tegne på mobilskjermene sine når de bruker appen.

0 til 10.000 på én måned

– Det er mye jobb for lite moro, mumles det fra en av kursdeltagerne som prøver å bruke pennen til å fargelegge et bilde som han nettopp har tatt.

– Nei, det er bare gøy, svarer Maria K. Ebbestad, nettredaktør og ansvarlig for sosiale medier i Kondomeriet.

FINNE. VINNE. BEHOLDE, står det på koppen foran dem.

Idet dagen starter har Kondomeriet null følgere på Snapchat. Kun få minutter etter at Maria K. Ebbestad aktiverer Snapchat-kontoen, renner det inn nye følgere. Og det skal det fortsette å gjøre den kommende måneden.

– Det strømmer inn hele tiden, jeg kan nærmest kontinuerlig sitte og godta nye følgere, sier Ebbestad når NRK møter henne i slutten av juni.

Camilla Skaget Hansen peker over en iPAd

LÆRER BORT: Camilla Skaget Hansen viser kursdeltagerne hvordan man leke seg med skrift, farger, tegninger og filter på Snapchat.

Foto: Cathrine Elnan/NRK

Fra snusk til salg

Da Snapchat ble lansert som en app i 2011 fikk det kjapt rykte på seg for å være en «sexting»-app, hvor brukerne kunne sende nakenbilder av seg selv til hverandre. Rektorer, forskere og netteksperter slo alarm om mobbing og sexpress. Mediene, deriblant NRK, skrev om trakassering og støtende bilder.

Riktignok har tjenesten også blitt brukt til det. Nakenbilder fra Snapchat har havnet på nett, og senest i dag fikk politiet tips om en naken-kanal på Snapchat. Men tjenesten er også blitt en arena for bloggere, bedrifter, mediehus og politiske partier.

Snapchat tar over Venice Beach

Før byrået OMG begynte å holde Snapchat-kurs for bedrifter dro de på besøk til Snapchats hovedkontor. I desember 2014 dro de til Los Angeles. De hadde hørt at det skulle være et stort hus med en gigantisk gul snapchat-logo på. Umulig å ikke legge merke til i det ellers så rolige og idylliske strandområdet Venice Beach.

De gikk nedover gaten, men fant ikke huset. De gikk videre og forhørte seg med folk på gaten. Ingen hadde hørt om stedet. Til slutt fant de huset, med en stor, svart og anonym inngangsdør med en bitte liten, grå snapchat-logo.

På en liten lapp over dørklokken sto det «Snapchat».

– Det sier noe om hvor store de er blitt. Før ville de synes, nå vil de bare ha fred og privatliv, forteller Camilla Skaget Hansen i OMG.

Det kom en sikkerhetsvakt og hentet dem. Snapchat eier hele kvartalet, kunne han fortelle dem.

Snapchat-kurs med prosjektor som viser Snapchat-logoen

BESØK HOS DE STORE: Digitalbyrået OMG har vært på besøk hos både Facebook og Snapchat, og forteller at tonen var mye mer åpen og leken hos det sistnevnte selskap. – Det første de sa, var: «OK, let's talk about cool stuff».

Foto: Cathrine Elnan/NRK

Norges nest største

I dag er selskapet verdt 19 milliarder dollar, altså 148 milliarder kroner, forsøkt kjøpt opp av Facebook og i besittelse av 100 millioner daglige brukere. De er blitt en mediekanal, og formidler nyheter for tungtveiende aktører som CNN, National Geographic, MTV og Vice. (Se egen faktaboks under)

Det er også Norges nest største sosiale medium. 1 457 000 har Snapchat-profil og majoriteten er i aldersgruppen 18 til 29 år.

Med funksjonen Snapchat Stories, som kom i oktober 2013, kan hver enkelt bruker skreddersy sin egen visuelle historie – enten det er med bilder eller video. Tekst og tegninger kan legges til, og blir liggende kronologisk på Snapchat-profilen. Historien blir sett av følgerne man har på Snapchat.

Ikke bare til fornøyelse for privatpersoner som vil dele ubegrenset av livet sitt, men også en potensiell gullgruve av en markedsføringskanal for bedrifter. Ikke bare får du mottagerens udelte oppmerksomhet, det er også billig og enkelt.

Det nye nyhetsbrevet

– Snapchat er en kanal hvor du får brukeren hele og fulle oppmerksomhet i noen sekunder. Du får det på en direkte måte, de velger aktivt å avspille ditt innhold istedenfor at man blar kjapt forbi i en nyhetsstrøm, for eksempel. Det er godt egnet til å knytte bånd mellom avsender og mottager, sier Beate Sørum, som jobber med digital kommunikasjon og driver digitalbyrået b.bold.

Og dessuten er åpningsraten, altså andelen av dem som faktisk åpner og ser innholdet, ekstremt høy.

– Nyhetsbrev på e-post har kanskje en åpningsrate på 20 prosent. Snapchat har en åpningsrate på 95 prosent, sier Camilla Skaget Hansen i OMG.

Mari Breli tar bilde av valgkampkontoret

VALGKAMP-KONTORET: Kommunikasjonsrådgiver i Arbeiderpartiet, Mari Brenli, var på Snapchat-kurs i januar. Siden landsmøtet i april har Arbeiderpartiet delt små og store hendelser, blant annet fra valgkampkontoret på Youngstorget.

Foto: Cathrine Elnan/NRK

Unngår snusk

Siden Kondomeriet aktiverte Snapchat-kontoen sin i mai har de fått over 10 000 følgere. Mange av kundene sender bilder tilbake, gjerne av produkter de selv har kjøpt eller at de handler i butikken.

– Vi ville vente litt med å starte på Snapchat, for vi var bekymret for å få mye snusk tilbake. Men det er det veldig lite av, nesten overraskende lite. Men det viser at når man opptrer seriøst selv, så får man seriøse svar tilbake, sier Maria K. Ebbestad i Kondomeriet.

Arbeiderpartiet er landets største parti, men ligger foreløpig et stykke bak Kondomeriet på Snapchat. Mens rundt 10 000 får oppdateringer fra sexleketøybutikken, er det rundt 1000 stykker som åpner snapsene fra kulissene i Arbeiderpartiet.

Mari Brenli er uansett fornøyd med hvor mange som får med seg de korte bilde- og video-oppdateringene fra partiet.

– Arbeiderpartiet har som mål å være i front på nett og sosiale medier. Når så mange nordmenn er på Snapchat, så har vi en unik mulighet til å nå dem. Vi vil møte folk hvor de er.

Hva synes Jonas Gahr Støre om Snapchat, da?

– Partilederen er generelt veldig nysgjerrig på nye måter å snakke med folk på, og synes det er veldig gøy.

Mari Brenli i Arbeiderpartiet med en mobil i hånden som viser Snapchat-symbolet

TETT PÅ: – Snapchat er en god anledning til å vise hva vi holder på med, sier kommunikasjonsrådgiver Mari Brenli i Arbeiderpartiet.

Foto: Cathrine Elnan/NRK