Men de utrettelige storbandentusiaster ville det annerledes, og sist uke svingte festivalen sterkere enn noen gang – med 44 konserter, et dusin norske urframførelser og et begeistret publikum i telt, jazzklubb, konsertsal, kirke og cruise-skip.
Musikerne bidro
Festivalstyreleder Stein Robert Ludvigsen forklarer den vellykkede snuoperasjonen med en kjempeinnsats fra entusiaster som nektet å la festivalen dø. Profesjonelle musikere har også bidratt ved å moderere sine honorarkrav – og programmet har klart seg bra også uten de store utenlandske attraksjoner. Han hadde imidlertid gjerne sett større entusiasme og sjenerøsitet fra Bærum kommune.
Nytt norsk storbandrepertoar
Norsk Jazzforum bidro med en spesielt verdifullt prosjekt: Bestilling og urframføring av ti nye verk fra norske komponister. Musikken er ment å bli et tilskudd til norske amatørstorbands repertoar, og mange av stykkene vil sikkert kunne erstatte de mest forslitte Sammy Nestico-arrangementene. Det gjelder for eksempel Henning Gravroks samba "Hot Ice", Jan Magne Førdes slått "Kjerringknut’n", og Lars Erik Gudims lystige "In the morning". Men en del av musikken vil nok kreve hard jobbing for amatører – det dreier seg om små suiter (Bjørn Alterhaug og Per Husby), skeiv polyrytmikk (Lars Horntveth), groovy shuffle-rytmer (Bernhard Seland) og ny "punkt-musikk" (Helge Sunde).
Bestillingsverk
Klovner i kamp
Med utgangspunkt i en norsk folketone og klokkespillet i Sandvika hadde Helge Havsgård Sunde komponert en helaftens konsert for Bærum Symfoniorkester, jazzkvartett og rapgruppa "Klovner i kamp". Spesielt orkesterstykket "Nocturnal Natures" imponerte med et bredt og dramatisk følelsesregister. Rap-avdelingen ble mer monoton, det ligger dels i genrens konvensjoner men ble ikke bedre av vanskelig akustikk og utydelig tekst i Sandvika Teater. En viktig grunn til at Bærums nye kulturhus imøteses ferdig neste år.
Norges Maynard
Christin Bastiansen og Håkon Rasmussen - en hyllest til Frank Sinatra
Festivalen var ellers en gigantisk mønstring av det høye nivået på norske amatørstorband. Blant de sterkeste bør Asker Storband framheves – det ledes av den dynamiske saksofonist Bård Melhus, og førstetrompeter Gunnar Andersen er det nærmeste vi kommer Maynard Ferguson her hjemme.
Joik og storband
Festivalens mest interessante og morsomme konsert sto elitestorbandet Norske Store for. Med bassisten/standup-komikeren Daniel Bingert, tangentspiller Frode Fjellheim og trommis/vokalist Snorre Bjerck bød de på en utrolig mix av svensktopp, samisk transjoik, hiphop - og storbandjazz. Et prosjekt som snarest bød gjentas – og da for fullt hus, det var mange som gikk glipp av noe stort på Musikkflekken den lørdagskvelden.