NRK Meny
Normal

Stor filoso-fisk på kroken

Det er tre hundre år mellom Descartes og Duke Ellington. Likevel gir det mening å si at disse storfiskene fra hvert sitt hav forenes i et felles prosjekt.

Det er tre hundre år mellom Descartes og Duke Ellington. Likevel gir det mening å si at disse storfiskene fra hvert sitt hav forenes i et felles prosjekt, tanken om at det er mulig å definere seg selv og sin egenart. I Harlem, New York ble Duke Ellington forbilde for svarte amerikanere over hele USA. På samme vis er Descartes en tenker ingen filosofer forholder seg likegyldig til: Han skriver: -Man kan ikke i sine villeste fantasier forestille seg noe så vanvittig at ikke en eller annen filosof en eller annen gang har hevdet det samme. Så Descartes bestemte seg som attenåring for at han ville finne et absolutt sikkert fundament for vitenskap og filosofi. 17 år gammel tok han eksamen i ved jesuittakademiet i La Fleche og reiste til Paris, der han straks innledet et liv som dandy, adelsmann og soldat. Men et eller annet sted i hans filosofiske ryggmargreflekser holdt en fritenker til.

Hør: Studio Sokrates om Duke og Descartes, del 1, 11. jan 03

Hør også: Studio Sokrates om Duke og Descartes del 2. 18. jan 03

Masker

Slik en skuespiller holder masken foran ansiktet for at han egen panne ikke skal møte skammen – slik gjør jeg min entré i verdens teater: Maskert. Ordene er Descartes sine – og de stemmer. Det er vanskelig å finne uttømmende opplysninger om hans laden og gjøren. Men det han gir oss er naturligvis tekstene sine. Og det stemmer at han skjuler seg bak masker. Årene fram til han fylte 17 tilbragte han altså på et Jesuittakademi der han ble kjent med den filosofiske tradisjonen:

Skolastisk filosofi

Skolastikken utviklet et raffinert teknisk begrepsapparat og terminologi, og dens tenkning er basert på deduksjon fra bestemte premisser (f.eks. Aristoteles' metafysikk og Bibelen) mer enn på induksjon og erfaring. I skolastikkens villeste år regnet man med at et enkelt sitat fra bibelen var nok til å motvise sju erfaringer fra virkeligheten. Ludvig Holberg (1684-1764) har gitt oss de mest kjente parodiene på skolastisk filosofi.

Mor Nille

begynner å gråte etter at Erasmus Montanus med en parodi på aristotelisk logikk har bevist at hun er en sten, slik: - En sten kan ikke fly. Mor Nille kan heller ikke fly. Altså er Mor Nille en sten. Descartes har nok hatt denne måten å drive vitenskap og filosofi på langt oppe i halsen. Så han starter på en meget betydningsfull filosofisk undersøkelse: Kan filosofien finne et absolutt sikkert og utvilsomt grunnlag for og naturvitenskap? Det setter hans eg fore å gjøre – og hans filosofiske bidrag holder Studio Sokrates sammen med en figur som ligner Descartes i jazzens historie:

Fra barndommen av likte Duke å lære av å undersøke selv, snarere enn å overta ferdigtenkte tanker, musikkstykker, kunstverk. Og han gjemmer seg – slik Descartes også gjør: - Denne middelklasseungdommen som adlet seg selv til greve ble en mester i å omskape sin egen biografi slik at den passet til det mål han til enhver tid strebet etter, samtidig som han skjuler sine virkelige tanker og følelser fra innsyn. Det er jazzhistorikeren Ted Gioia (hyperlink) som skriver dette om Edward Kennedy Ellington (1899-1974)

Og Gioia legger til: - Dukes lyst til å lære om musikk var aldri større enn når han kunne bruke det han lærte i praksis, umiddelbart etterpå. Etter hvert som han utvikler seg til jazzkomponist følger han det samme mønstret: Han går ikke til teorien – men prøver og feiler seg fram til en egen stil med musikerne, på scenen. Dermed utvikler han som alle selvlærte en forståelse av musikkens vesen som ingen lærebøker kan formidle.

Treffer publikum

Både Duke og Descartes nådde et meget bredt publikum. Siden Descartes valgte å skrive på fransk treffer han et betydelig større publikum enn han hadde gjort dersom han hadde skrevet på latin som var det vanlige. I Paris florerte de såkalte cartesianske kvinnene i te og sjokoladesalongene. De leste, tenkte og diskuterte Descartes – på samme måte som svarte over hele USA fikk et forbilde i den elegante og kompetente Duke Ellington.

Sånn setter verdensånden fingeren ned i ulike historiske epoker og miljøer. Hva tenker du om dette? Kontakt .

Musikken

Knut Borge har snublet rundt i sin platesamling i flere uker før opptakene til denne sendingen. Og etter moden overveielse presenterer han oss for disse innspillingene med Ellington-orkestret:

1: Tittel : THE MOOCH

Kompon. : ELLINGTON, DUKE (USA)

Utøver : ELLINGTON, DUKE (USA) (DIR + KLAVER)

Genre : JAZZ

Besetn. : STORBAND

Utgitt: 1988 Spor: 0012 Tid: 0541

Merknad : FOR UTØVERE SE OMSLAG

Platetit: THE PRIVATE COLLECTION - DANCE CONCERTS;

CALIFORNIA 1958 VOL 2 Merke-nr: WARNER BROS 255399-2

2: Tittel : BLACK AND TAN FANTASY

Kompon. : ELLINGTON, DUKE + MILEY, "BUBBER" JAMES (USA)

Komp-år : 1927

Utøver : ELLINGTON, DUKE (USA) (KLAVER)

Genre : JAZZ SWING

Besetn. : INSTR

Innspilt: 1927 Utgitt: 1988 Spor: 0002 Tid: 0320

Merknad : FOR UTØVERE SE OMSLAG

Platetit: THE ETERNAL ELLINGTON

Merke-nr: PHONTASTIC PHONT CD 7666

Studio Sokrates om Duke og Descartes, del 1, 11. jan. 2003