Stjernekamp på vietnamesisk

En norsk låt, i et norsk programformat, i Vietnam. Stjernekamp har gjort internasjonal suksess i flere land.

Vibeke Sørli

Skaperen av Stjernekamp, Vibeke Sørlie, har klokketro på formatets sukess i utlandet.

Foto: Bjørn Opsahl

Det var i finalen av «Tuyệt đỉnh tranh tài», den vietnamesiske versjonen av «Stjernekamp», finalist Hoang Hai valgte å synge Rolf Løvlands «You raise med up». Så en norsk låt, i et norsk program, i Vietnam. Det går an.

For Stjernekamp har nemlig erobret seere langt utenfor Norges grenser. Både Russland, Finland og Vietnam har vist det norskutviklede konseptet, og Georgia, Armenia og Polen lager denne høsten sin første sesong av programmet.

Første sesong av Stjernekamp gikk på NRK1 høsten 2012, og det tok ikke lang tid før formatet, som er utviklet av Vibeke Sørlie og Monster, ble solgt til utlandet. Men det er først i år TV-showet har dukket opp på utenlandske skjermer.

– Det er historisk i norsk sammenheng at et norskutviklet format tar opp kampen med andre store internasjonale helgeformater. Vår visjon for Stjernekamp har siden dag én vært å erobre verden og sette Norge på formatskaperkartet. Vi er veldig stolte, spente og gleder oss over denne utviklingen, sier idéhaver og co-produsent for Stjernekamp, Vibeke Sørlie.

– The next big thing

«Tuyệt đỉnh tranh tài», som kan oversettes til «Den ultimate konkurransen», ble en suksess i Vietnam denne våren.

10 artister med bakgrunn fra blant annet opera, musikal, rock og vietnamesisk pop konkurrerte om å bli den ultimate underholderen, på lik linje vi har sett kjente norske artister har gjort de siste årene.

I juryen satt en av landets mest kjente filmregissører, Lê Hoàng, sammen med sangerne Hồng Nhung og Ý Lan.

Programmet var en suksess med gode seertall og markedsandeler, og det slo kjente og veletablerte formater som Idol og Got talent.

– Det som er morsomt er at det går så bra. Formater som ingen kjenner fra før måles jo i hvor mange som ser på, og vi klarer å stå i konkurranse med veletablerte helgeformater, sier Sørlie til NRK.no.

Det var den 27 år gamle popsangeren Phuong Vy ble utropt til vinner i Vietnams første sesong, foran Hoan Hai, 7 år etter at hun vant den første sesongen av Idol Vietnam

– Det er positivt at programmet er en suksess i landene det går, jeg har klokketro på at «The Ultimate Entertainer» kan bli «the next big thing», sier Sørlie.

(Phuong Vy synger «The power of the dream» i finalen av vietnamesiske Stjernekamp. Saken fortsetter etter videoen)

Stjerner, stjerner

Også i vårt naboland i øst, Finland, har Stjernekamp vært en suksess. Det er den største kommersielle kanalen MTV3 som har kjøpt formatet, og de hadde en gjennomsnittlig markedsandel på 44 prosent og 820.000 seere da programmet gikk i mars og april. Dette er svært gode tall i et land som har 5,4 millioner innbyggere.

– Det er svært positivt for programmet at det har suksess i landene det går, og Finland har bestilt en ny sesong, sier Sørlie.

Den første sesongen ble vunnet av Jari Sillanpää, en av Finlands mestselgende artister og tidliger deltaker i Eurovision Song Contest.

(Klipp fra finske Stjernekamp. Saken fortsetter etter videoen)

Stjernekamp blir vist i flere land, blant annet i Finland. (Foto: Moskito Television OY)

Video: Moskito Television OY

For hele familien

I hver sesong av Stjernekamp har seerne fått oppleve både kjente og veletablerte artister, samt unge stjerneskudd konkurrere side om side.

– Det er et viktig aspekt i prosjektet at artistene skal få vist seg frem. Det er et program for hele familien, så både barn, foreldre og besteforeldre skal kunne kjenne igjen noen av artistene. Det er også en visjon vi har å gi en eller flere som er i startgropen av sin karriere en sjanse til å få blomstre i selskap med mer etablerte artister, sier Sørlie.

Et godt eksempel er Silya Nymoen som vant i fjor. Selv om hun har en lang karriere bak seg, var hun relativt ukjent for folk flest. Nå har hun hatt rundt 100 spillejobber siden seieren, og hun blir også å se på Det Norske Teatret på nyåret.

Men også veletablerte navn kan få en oppsving. Et eksempel på det er Tor Endresen fra første sesong. Han er en gammel traver i musikkbransjen, men fikk vist nye sider av seg selv hver uke, og endte til slutt på en tredjeplass.

– Han overrasket og imponerte folk, og fikk mange nye fans. Han fikk en skikkelig opptur, så det er opp til hver enkelt artist hva de gjør med denne muligheten, sier Sørlie.

Drømmer om USA

Selv om Stjernekamp allerede er en suksess i øst med Finland, Russland og Vietnam, innrømmer Sørlie at hun drømmer vestover.

– For meg er USA det ultimate målet. Et sånt prosjekt hadde vært midt i blinken for et land som USA. og det er den store drømmen, sier hun.

Sørlie forteller at hun så for seg de aller største stjernene da hun lagde visuelle bilder av prosjektet i starten.

– Å se stjerner som Beyonce, Rihanna, Usher og Kanye West knive om tittelen «The Ultimate Entertainer» hadde vært drømmen, men USA har et vell av andre fantastiske entertainere, show hadde det blitt uansett! De har entertainment-genet i seg, sier hun.

Motsatt trend

Det er Monster Format og NRK som har samarbeidet om å utvikle ideen sammen med Vibeke Sørlie. Det siste tiåret har norske TV-seere blitt pepret med ulike talentshows og utenlanske formater, og Monster Format gleder seg derfor over at andre land ønsker å bruke en helnorsk idé.

– Det norske tv-markedet blir invadert av utenlandske formater. Monster Format sin strategi er å gå motsatt av trenden. Takket være NRK og andre kanalers vilje til å satse på papirformater, er vi i ferd med å lykkes. Det er veldig motiverende for oss som jobber med utvikling av nye konsepter at hele verden reproduserer og videreutvikler våre ideer, sier daglig leder i Monster Format Jan Egil Ådland.

  • Stjernekamp ser du hver lørdag på NRK1 kl. 19.55