Stian Carstensens FLIPP

Tidenes merkeligste, morsomste og mest uklassifiserbare tingingsverk ble levert av Stian Carstensen til 40-års jubileet for VossaJazz.

Stian Carstensen
Foto: Ådne Dyrnesli / VossaJazz

Jazzklubben

Indisk sitar, Hawaii-gitar, afro- og balkanrytmer, asiatisk ekstase og ellevill bluegrass er bare noen av elementene man kunne spore, ved siden av engelsk renessanse og tysk barokkmusikk. En herlig mix hvor Stian Carstensen eksellerte på trekkspill, gitarer, banjo, trommer og med plystring og sang - heftig fulgt opp av allsang fra publikum.

Utfordringer

Bare besetningen sier sitt om mangfoldet: Felejazzvirtuos Ola Kvernberg og Kringkastingsorkstrets førstefiolinist Atle Sponberg stortrivdes med å utfordre hverandre, cellist Mats Rondin og harpist Sidsel Walstad fulgte varmt opp, Torbjørn Dyrud var like hjemme på cembalo som på el-piano og i bunnen kokte Finn Guttormsens elbass og Jarle Vespestads trommer.

Stian Carstensen på VossaJazz 2013
Foto: Ådne Dyrnesli / VossaJazz

Absurditeter

Og innimellom fikk vi de mest absurde leksjoner og introduksjoner fra orkesterleder Carstensen - om «brådiktning», sentralstimulansenes gleder og musikklivet på Eidsvoll som overgår det meste...

  • FLIP, tingingsverk til VossaJazz
  • JAZZKLUBBEN
  • Søndag 24/3 kl 22.05

Kulturstrøm

  • – Oppriktig og personlig portrett

    – Et fengende rot av en dokumentarfilm, skriver Filmpolitiet i anmeldelsen av «MATANGI / MAYA / M.I.A.». Filmen forteller historien om hvordan artisten Maya ble rapper og popstjerne. Hun er immigrant fra Sri Lanka og datter av en sentral skikkelse i den tamilske motstandsbevegelsen. Det har gitt henne drivstoff i karrieren i den kommersielle popbransjen, skriver anmelder Sigurd Vik.

    Artisten Maya
    Foto: Another World Entertainment
  • Norske 3D-klær først i verden

    Den norske digitale kleskolleksjonen «Neo-Ex» er de første klærne som kun kan brukes digitalt. – Vi ønsker å utforske hvordan mote kan eksistere i den digitale fremtiden, sier Ingeline Gjelsnes, markedssjef i Carlings til Melk & Honning. Alle inntektene fra den digitale kolleksjonen går til den veldedige stiftelsen WaterAid for å rette søkelyset på det store vannforbruket i moteindustrien.