Ny tid
- Utviklingen har hovedsaklig bestått i anskaffelse av bedre utstyr med årene, det har blitt lettere å lage musikk siden jeg begynte med en kryptisk sampler på begynnelsen av nittitallet
- Låtmessig har jeg økt tempoet og begynt å flørte med housetempo. Jeg har også blitt mer opptatt av å spille egne melodier fremfor å sample en loop og variere rundt det, forteller Brøndbo.
18 timer
Innspillingen av det vanskelig tredjealbumet har vært stykket opp. Etter "Neolounge" spilte Brøndbo mye live med Sternklang. I tillegg bistod han Rotoscope, Spacebop Circus og Wibutee.
- Jeg har stiftet familie og fått barn, noe som har begrenset muligheten til å sitte i et studio 18 timer i strekk for å lage musikk, slik jeg gjerne gjorde før.
- I og med at plata har blitt til over ganske lang tid, har det blitt ganske stor spennvidde på materialet. Det var ikke bare lett å sy dette sammen til en helhetlig plate, innrømmer Brøndbo.
Ny dimensjon
Seinhøstes 2001 begynte innspillingen av sax, bass, trommer og andre "akustiske" instrumenter. Sternklang stiller også som band live.
- Dynamikken som oppstår på scenen under en konsert mellom musikere er veldig viktig. Det gir Sternklang en ny dimensjon, og en nerve som ikke kan gjenskapes på plate.
- Publikum har også lettere for å la seg rive med når de ser gjenkjennelige instrumenter på scenen. Å se en fyr med noen bokser og en mikser blir lett for abstrakt å forholde seg til for den vanlige konsertgjenger.
Svette kvelder i Paris
Sternklang har udramtisk skiftet plateselskap fra Beatservice til dBut. Brøndbo har vanket i dBut-miljøet siden ’97 og var nettopp på en liten Europaturne med labelkameratene Moon Orchestra, Perculator og Palace of Pleasure. Danmark, Nederland, Belgia, Frankrike og Sveits fikk besøk av bussen med fire band.
- Publikum var mye lettere å engasjere enn den typiske norske konsertgjenger. Vi hadde to kvelder i Paris hvor det var svett stemning begge kveldene, og nesten umulig å få gå av scenen. Det virker som Europa er veldig klar for den stilen Sternklang representerer.
Nyjazz til Japan
"My Time Is Yours" slippes senere i Frankrike, Tyskland, Be-Ne-Lux, England og Japan.
- Jeg skal spille mye med Wibutee, hvor jeg har blitt fast medlem. Vi skal blant annet til Japan, noe som blir sykt gøy tror jeg. Siden to turer til Frankrike. Innimellom her skal jeg prøve å få istand en slags Norgestur med Sternklang, og muligens litt spilling i Frankrike og andre land i løpet av høsten.
Laptop støy
Oppmerksomheten rundt den norske elektronikascenen har blitt større i hjemlandet Norge etter hvert. Sternklang er blant artistene som synes det er hyggelig.
- Den norske scenen holder et meget høyt nivå og har en god bredde, fra legender som Biosphere til nyere fjes som Xploding Plastix og Butti 49. Vi har også fått en bra spredning av sjangere, fra "laptop støymusikk" til rein house.
- Prins Thomas nye label "Tamburin" har jeg stor tro på. Det jeg har hørt hittil har vært meget bra! Jazid Collective kan også komme med mye fint fremover, spår Brøndbo.