NRK Meny
Normal

Sterk økning i bruk av streaming

Stadig flere bruker streaming når de lytter til musikk. På et drøyt halvår har bruken økt med over 10 prosent.

Illustrasjonsbilde: WiMP

Stadig flere bruker streamingtjenester som WiMP når de lytter til musikk.

Foto: WiMP

Illustrasjonbilde: Musikklytting

Vi bruker stadig mer tid foran datamaskinen når vi lytter til musikk.

Foto: dlaborde / PHOTOPQR/LA NOUVELLE REPUBLIQUE / COLOURBOX

En fersk undersøkelse viser at streaming nå er godt etablert som distribusjonskanal for musikk. I juni hadde omkring 33 prosent, eller 1 av 3 prøvd streaming, men nå viser nye tall at 42 prosent har forsøkt det.

Bruken av streaming har altså økt med over 10 prosent bare på et drøyt halvår.

Les også:

25 prosent abonnement

Tallene er hentet fra en undersøkelse gjennomført av Norstat, utført i desember på oppdrag av WiMP.

Av de 42 prosentene som har tilgang til streaming av musikk sier omkring en fjerdedel at de benytter seg av et eller annet abonnement.

Det er ikke tidligere blitt målt hvor mange som benytter seg av de betalte tjenestene og derfor vanskelig å si hvor stor økning det har vært i denne bruken.

- Det er første gang det er målt forskjell på betalt og reklamefinansiert, så vi har derfor ikke noen Norstat-tall på det, dessverre, sier Kristin Castillo Eldnes i Aspiro, som er en av aktørene bak WiMP.

- Sterk økning i inntekter

- Derimot bekrefter IFPI sine tall en sterk økning i inntekter fra streaming, hevder hun videre.

Tallene som viser den totale omsetningen av musikk for 2010 er ennå ikke klare fra bransjeorganisasjonen Ifpi, men desembertallene viste en omsetningsøkning på hele 929 prosent for abonnementstjenester i desember.

Ifpi bekrefter overfor NRK at det har vært en stor økning for 2010 som helhet.

Per Einar Dybvik, WiMP

Per Einar Dybvik i WiMP.

Foto: WiMP

- Vi i WiMP er glade for at streaming som kategori blir stadig mer etablert, samtidig som vi ser at flere og flere forbrukere er villig til å betale for en fullverdig tjeneste. Vi har fra starten ment at en ren betalingsmodell er veien å gå for å sikre en bærekraftig musikkbransje. Vi ser også at vår redaksjonelle profil med fokus på norsk musikk og nye måter å inspirere brukeren til å oppleve musikk er godt mottatt blant våre brukere, sier Per Einar Dybvik i WiMP.

Menn er mest ivrige

Tidligere er det blitt slått fast at Spotify har 750.000 abonnenter internasjonalt.

Den nye undersøkelsen viser også at det er menn som er de mest ivrige brukere av streamingtjenester for musikk. Totalt oppgir 51 prosent av alle menn at de har tilgang til en slik tjeneste, mens tallet for kvinner er 33 prosent.