Hun er daglig leder for Opplev Fredrikstad, som i fjor drev turistkontoret for første gang. Nå er de i gang med sesong nummer to, men rutinene er nok ikke helt inne ennå.
SisteplassTuristkontoret i Fredrikstad kom sist i vår test, men takket være Tove Bergseng(t.v.) fikk de i det minste den beste poengsummen på personlig oppmøte. Til høyre daglig leder Ann-Jorid Pedersen.
Dårligst ut
Av alle byene Forbruker-rapporten har testet, gjør Fredrikstad det aller dårligst på både telefonhenvendelser, eposthenvendelser og kvalitet på turistkontorets internettside. Informasjonen de gir både over telefon og per epost, er veldig lite utfyllende. Fredrikstad er også det eneste turistkontoret som ikke snakket tysk over telefon. Da vi ringte sentrumskontoret for å få info om overnattingstilbudet i Fredrikstad, ble vi bedt om å ringe et annet nummer, for da kunne de hjelpe oss. Men den gang ei, telefonsamtalen måtte gjøres på engelsk, heller ikke der kunne de snakke tysk.
Kuriositeter på nett
Opplev Fredrikstads internettside overrasket med noe så uvanlig som en underholdende reiseparlør med østfoldsord- og uttale. De har også en egen link med østfoldhumor, som byr på morsomme historier. Men dette er dessverre kuriositeter som ikke redder internettsiden fra en bunnplassering i vår test. Informasjonen på hjemmesiden er vanskelig å finne, og bare en liten del er på engelsk.
- Startvansker
Daglig leder Ann-Jorid Pedersen mener det dårlige resultatet først og fremst skyldes startvansker.
- Vi er et nytt selskap som hadde vår første sesong i fjor. Fredrikstad har satset lite på turistinformasjonstjenester de siste årene, og det tar litt tid å løfte ting. Men dette er selvsagt bare en av forklaringene og ikke en unnskyldning for det vi gjør dårlig i testen, understreker Pedersen, som lover at det første de skal gjøre noe med, er hjemmesiden på internett,
som legges ut i ny versjon tirsdag 28. juni.
Godt personlig oppmøte
Til tross for bunnplasseringen er det en ting de kan i Fredrikstad, og det er å møte turistene ansikt til ansikt. En del av testen bestod av et personlig oppmøte, der blant annet servicen til den ansatte på kontoret ble vurdert. Og her kom Fredrikstad best ut av samtlige turistkontorer. Av 20 mulige poeng fikk de hele 19 poeng.