Aftenposten felt i PFU

Flertallet i pressens eget klageorgan, PFU, mener at politisk redaktør Harald Stanghelle brøt Vær varsom-plakaten da han anklaget PR-byrået First House for å løpe Kinas ærend.

Stanghelle og First House i PFU

Seniorrådgiver i First House Hans-Christian Vadseth (t.h) sammen med redaktør i Aftenposten Harald Stanghelle etter møtet i Pressens Faglige Utvalg (PFU)

Det er First House som har klaget Aftenposten inn for Pressens Faglige Utvalg, PFU.

– Jeg har respekt for PFU, men synes det er en diskutabel avgjørelse. I en subjektiv kommentar, mener jeg spørsmålet om tilsvarsrett må være vidåpent, sier politisk redaktør i Aftenposten, Harald Stanghelle.

Han tar fellelsen til etterretning, men mener at den innskrenker kommentarens albuerom.

Seniorrådgiver i First House, Hans-Christian Vadseth, er glad for at Aftenposten ble felt på dette punktet.

– Det håper jeg avisen tar til etterretning i kommende kommentarer og oppfører seg i samsvar med det, sier han.

Les kommentaren som er utgangspunkt for klagen:

Begge parter var til stede på PFU-møtet.

First House fikk medhold i at kommentaren bryter Vær varsom-plakatens punkt 4.14 om samtidig imøtegåelse.

Saken fortsetter under videoen.

Aftenposten ble i dag felt i Pressens Faglige Utvalg i saken om Harald Stanghelles kommentar om First House og tilknytning til Kina.
Avisen ble felt for å trykke kommentaren uten at First House fikk svare for Stanghelles påstand om at de jobbet på oppdrag fra kinesere som ville sverte nobelkomiteen. 
Se debatten om PFUs dom fra Dagsnytt atten 23.09.2014.

VIDEO: Se First House, PFU og Aftenposten i debatt fra Dagsnytt atten 23.09.2014.

Dette er punktet Aftenposten ble felt på:

4.14: De som utsettes for sterke beskyldninger skal så vidt mulig ha adgang til samtidig imøtegåelse av faktiske opplysninger. Debatt, kritikk og nyhetsformidling må ikke hindres ved at parter ikke er villig til å uttale seg eller medvirke til debatt.

Henrik Syse møter som representant for allmennheten i PFU.

– I en fri kommentar, burde også First House få sjansen til å svare. Det ville ikke svekket den frie kommentaren, snarer tvert imot, mente han.

Filosof Henrik Syse

Henrik Syse sitter i PFU for allmennheten

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

Kritisk kildebruk

First House har hele tiden avvist ryktene om at byrået har løpt kinesernes ærend og mener kommentaren bryter Vær varsom-plakatens punkt 3.2 om kritisk kildebruk:


3.2: Vær kritisk i valg av kilder, og kontroller at opplysningene som gis er korrekte. Det er god presseskikk å tilstrebe bredde og relevans i valg av kilder. Vær spesielt aktsom ved behandling av informasjon fra anonyme kilder (.....)

Flertallet i Pressens Faglige Utvalg mener at Aftenposten ikke har brutt god presseskikk på dette punktet.

– Dette er en veldig god kommentar som stiller helt betimelige spørsmål. First House vil satse tungt på Kina, men hemmeligholder kundelistene sine. Det er betimelig at noen stiller spørsmål om hva som skjer på bakrommet, mente redaktør i avisen Fremover i Narvik, Tone Jensen.

Hun syntes ikke Stanghelle konkluderer, men stiller spørsmål.

Hun gikk også inn for å «frifinne» avisen på punktet om samtidig imøtegåelse, men fikk ikke flertallets medhold.

Harald Stanghelle og Morten Wetland

PR-byrået First House klaget inn Aftenposten for PFU etter at politisk redaktør Harald Stanghelle (bak) kom med anklager mot First House-partner Morten Wetland (foran). Her venter de to på gangen foran en Dagsnytt 18-sending.

Foto: Gaute Zakariassen / NRK