– Vi må tenke på nytt på hvordan vi skal få studenter. I år er det fire studenter som har begynt, sier Jostein Sandven, instituttleder ved institutt for forming og formgivning ved Høgskolen i Sørøst-Norge.
De siste 15 årene har stadig færre ønsket å utdanne seg til kunst- og håndverkslærere.
Ifølge Sandven ble fallet i søkertall mye brattere for to år siden, da regjeringen innførte karakterkrav i matte og norsk.
Økt behov for kunstlærere
Men samtidig som søkertallene synker, så øker behovet for kunst- og håndverkslærere i grunnskolen.
– Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at 44 prosent av dem som underviser i faget ikke har fordypning, sier Liv Klakegg Dahlin, studieveileder ved kunst og håndverksutdanningen ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
Dahlin mener det har gått kraftig nedover med håndverkskunnskapene i skolen.
– Vi ser at nye studenter aldri har tredd trå i en symaskin, de kan ikke strikke eller behandle en sag, sier Dahlin.
– Kan svekke Norge
Dag Oppen Berntsen i Forskningsrådet mener at utviklingen kan svekke Norge som innovasjonsland.
– Man må forstå at det er en sammenheng mellom håndverk og det å drive med innovasjon på teknologisk høyt nivå, sier Berntsen.
I dag er det bare to gjenværende faglærerutdanninger for lærer i kunst og håndverk i Norge. I Volda la de ned utdanningen for to år siden fordi de ikke fikk nok søkere.
Aud Folkestad, dekan ved Høgskolen i Volda, mener kunnskapsdepartementet har vist liten forståelse for at kunst og håndverk er viktige fag.
– Når jeg har stilt direkte spørsmål til politisk ledelse om de er bekymret, så sier de at de ikke er det. De sier at de må gjøre det viktigste først, og det er norsk, engelsk og matte, sier Folkestad.
Hun mener at retorikken fra regjeringshold går på at norsk, engelsk og matte er viktigst, og får støtte fra Sandven.
– Høyre må ta ansvar for den skolepolitikken de driver. Jeg synes det er ille at de ikke ville være i dialog med oss da forskriften til faglærerutdanningen ble skrevet. Det får de ta selvkritikk på, sier han.
– Det skal være høye krav
Bjørn Haugstad, statssekretær for Høyre, er ikke enig i kritikken.
– Det skal være høye krav for å bli lærer i norsk skole, det må også gjelde disse lærerutdanningene, sier Haugstad.
– Men stemmer det at Høyre vil styrke kunst- og håndverksfaget i grunnskolen?
– Det stemmer i høyeste grad. De fagene er viktige for å bidra til entreprenørskap og innovasjon, og er derfor viktige bidrag for eksempel i omstilling i norsk økonomi.