En dør gjøres klar til kamp
Et kjent konsept globalt har nylig etablert seg i Norge
«Live battle» i gatekunst er en live kamp. Det handler både om publikums jubel og penger.

Spraykampen

Mens klokka tikker omdannes vegger og dører til kunstverk.

I Norge har konseptet gått under navnet Veggish.

Dette er fjerde Veggish-arrangement i Oslo. Patrick Saur Nichols (Pats) ønsker å utvide til flere byer.

– Dagens tema er å fly, sier han over høyttaleranlegget. Deltakerne kan tolke ordet akkurat som de vil.

«Planen er å kaste på farger, deretter sette dem sammen – akkurat som resten av livet»

Helene McCarthy

Før kampen vet ikke kunstnerne hvilket utstyr de får bruke. Ikke alle jubler over utvalget.

Idet Kenneth Holt (Hajoken) ser den tjukke tusjen, blir han skuffet. Vanligvis bruker han tynnere penner.

En hjerneblødning i 2017 tok fra ham taleevnen i tre år. Tegning ble da hans måte å kommunisere på.

Hajoken tegner et ansikt med et usikkert smil. En tapertype som prøver å få livet sitt til å fly, forklarer han.

På motsatt side er konkurrenten i gang med noe helt annet.

Helene gikk for en drage. Bak henne summer publikums stemmer, mens nysgjerrige blikk stirrer.

Hun gir dragen flere øyne, slik at den kan se tilbake på publikum.

Plutselig får de en ekstra utfordring: Døren legges på bakken.

Lydnivået skyter i været. Publikum elsker det de ser.

I denne kampen er det jubelen som bestemmer vinneren. En tredjedel av publikum er Helenes venner, så sjansen for at hun vinner er stor.

Og ja! Vennene roper høyest, og hun tar hjem første battle.

Nå er det klart for kveldens hovedbattle ...

Solen går ned, og fire nye kunstnere møtes. I løpet av 90 minutter skal to mot to kjempe på et lerret.

En av dem skjuler seg for kameraet; ikke alle graffitikunstnere liker seg foran linsen.

Lag to har fordelt oppgavene. Den som er best på spray, tar seg av bakgrunnen. Den beste på tusj maler hovedmotivet.

Publikum begynner å gå rundt verkene.

Ved første øyekast blir Synne Hewitt fanget av bildet til lag to. Men idet hun nærmer seg, skifter hun mening.

– Hvorfor fremstiller de kvinner så stereotypisk, utbryter hun kritisk.

Hun går en ekstra sving og ser det fra et nytt perspektiv. Med et blåmerke og teksten «kosmetisk komplisert» tror hun at de utfordrer skjønnhetspresset mot kvinner.

– Jeg heier på dem igjen, sier Synne.

Spenningen og utviklingen som skjer underveis er kjernen i battle-konseptet, ifølge arrangør Pats.

– Ideer dukker opp, så forsvinner de igjen. Kunstnerne ser at det ikke funker, så gjør de noe med det. Publikum blir vitne til hele reisen.

Kampen er over litt før midnatt. Ett av disse verkene skal vinne.

Publikum jubler for begge bildene, men heiaropene for kosmetikkbildet overdøver alt og fyller uteområdet på Fornebu utenfor Oslo.

Flere begynner å gi bud.

Begge verkene blir solgt for 3000 kroner hver. Lise Kittilsen stikker av med vinner-bildet.

– Jeg har lenge ønsket meg et stort bilde i trappeoppgangen min. Dette bildet er ikke bare kult, men det har også et budskap jeg står fullt og helt bak.