Sponsorsjef mener kulturlivet ikke har lært noe som helst de siste 25 årene

Flere kulturarrangementer opplever å miste sponsorer. Tidligere sponsorsjef Jacob Lund mener kulturlivet er for selvopptatte og bør se på hvordan idretten jobber.

Sponsorsjef Jacob Lund

TIDLIGERE SPONSORSJEF: Jacob Lund jobbet som sponsorsjef i DnB i over 20 år, og sier kulturlivet henger langt bak idretten når det kommer til villighet til å samarbeide med næringslivet rundt sponsing.

Foto: Johs Apold / NRK

Tidligere sponsorsjef i DnB og nå konsulent for Sponsorconsult AS, Jacob Lund, sa på «Kulturnytt» i dag at kulturlivet nesten ikke har lært noe når det kommer til å samarbeide med næringslivet i løpet av hans nesten 25 år i bransjen.

– Nei. Nesten ingenting. Kulturlivet har i for stor grad vært opptatt av sin egen egenart og integritet.

Tone Veen er styreleder i Kammermusikkfestivalen i Stavanger

OPPLEVER KUTT: Styreleder i Kammermusikkfestivalen i Stavanger, Tone Veen, opplever at pengene sitter lenger inne hos sponsorer enn tidligere. I år trakk også flere sponsorer seg fra festivalen.

Foto: Anett Johansen Espeland / NRK

Problematikken dreier seg om at flere og flere kulturarrangementer mister sponsorer og at den generelle støtten blir lavere. Kammermusikkfestivalen i Stavanger, som åpner i dag, har blant annet mistet en hovedsponsor mens en annen har halvert støtten.

– Vi merker generelt at pengene sitter lenger inne enn de har gjort de siste årene. Og så er vi selvsagt i konkurranse med veldig mange andre, sier styreleder for festivalen, Tone Veen.

Idretten best

Ifølge Lund er det en generell nedgang i lønnsomheten i næringslivet og at det første som kuttes i bedrifter ofte er sponsing og marketing.

Selv om tapet av sponsorer for Kammermusikkfestivalen i Stavanger til stor grad skyldes oljekrisen på Vestlandet, mener Lund at kulturlivet generelt har mye å lære av idretten og humanitære organisasjoner.

– Idretten og de humanitære organisasjonene spør ofte hva de kan bidra med sammen med næringslivet. Kulturlivet spør heller hva næringslivet kan bidra med for dem, sa han.

Selvopptatt

Ifølge Lund er kulturlivet for dårlige til å gå i dialoger med mulige sponsorer, i tillegg til ikke å være innovative nok.

– Idretten har vært veldig opptatt av utvikling og inviterer næringslivet til samarbeid. Det har gitt utslag i barnecuper i fotball og ulike ungdomstiltak. De kaller opp stafetter etter bedriftene. De lager altså aktiviteter rundt bedriftenes merkevare mens kulturlivet har vært for lite innovative.

– Når kulturlivet påberoper seg friheten til å være seg selv og ha sin egen integritet, så må de også regne med at næringslivet blir mindre villige til å gå i dialog, sier Lund.

Hans oppfordring til kulturlivet er følgende:

– Gå i dialog med næringslivet og finn frem til et konsept som kan utvikles og bygges videre på. Ikke kjør deres egen linje.

Kulturstrøm

  • Årets MGPjr-finalister

    Deltagerne som er plukket ut til årets MGPjr-finale har skrevet sanger om det å være god nok. – Dette går igjen i mange av de nesten 700 låtene som kom inn, sier prosjektleder Eva Rutgerson Bie og legger til: – NRK ønsker å presentere gode forbilder for barn og unge med musikk som hobby.