- Artistsponsing passer ikke for alle i næringslivet, sier Markedsdirektør Runar Pahr Andresen i PepsiCo Nordic til Musikknytt.
Pepsi sponser Spetakkel, men ikke med hard cash. Foto: Spetakkel
Pepsi er en av de mest aktive merkevarene innen artistsponsing.
- Vi må ikke sponse kun for å bli assosiert med en artist. Pepsi er opptatt av å engasjere seg i en artist. Vi hjelper artisten til å knytte kontakter og skaffe seg spillejobber ved hjelp av vårt nasjonale og internasjonale nettverk.
Nytt i Norge
- Samarbeid mellom kommersielle aktører og artister har lenge vært vanlig i utlandet, men det er først i det siste at dette har blitt utbredt i Norge, forteller Runar Pahr Andresen.
I USA har Pepsi i mange år sponset superstjerner med store beløp; Michael Jackson og Tina Turner har vært pepsi-stjerner, i år er Shakira, Britney Spears, Pink og Beyoncé sponset av leskedrikk-giganten.
I Norge sponser Pepsi flere festivaler med by:Larm og Øya-festivalen som de to største.
- Ja takk
Artistene vil gjerne la seg sponse. Under by:Larm nylig intervjuet Pepsi 40 artister om deres holdning til sponsing.
Hele ni av ti artister (92prosent) svarte at de kan tenke seg å samarbeide med kommersielle aktører. Kun en drøy tredel mottar noen form for privat eller offentlig støtte i dag. To tredeler av artistene mener det er helt nødvendig å motta støtte i sitt musikalske arbeid.
Markedsdirektør Runar Pahr Andresen i PepsiCo Nordic tror næringslivet har mye å tilføre norske artister.
Ingen snill onkel
- Næringslivet må ikke se på seg selv som et sjekkhefte og innta en passiv sponsor-rolle overfor artisten. Bruk kontaktene og kompetansen vi i næringslivet sitter på. Vi må se på oss selv som en døråpner og en mulighetsskaper, sier Runar Pahr Andresen.
Sponser Spetakkel
Under by:Larm inngikk Pepsi en sponsoravtale med hip hop gruppa Spetakkel fra Bergen. Spetakkel får ikke penger rett i lomma.
- Det er ingen kontanter i avtalen med Pepsi, utover at Pepsi kan dekke hotellopphold og reiser når vi skal ut og spille. Det sier Jan-Petter Bratland, Spetakkels manager
- Selger artister seg for billig sammenliknet med det idretten krever?
- Jo, men det er fordi dette er nytt både for næringslivet og artistene. Ingen av oss vet helt hvordan vi skal angripe dette ennå.
Redde for styringen
- Mange artister er redde for at næringslivet skal kreve mye tilbake som sponsor. Men de krever ingen verdens ting utover at de har lyst å være med å leke litt.
- Er du redd for at Spetakkel kan få dårlig kred i hip hop-miljøet for å ha solgt til Pepsi?
Ja. Mange ser fremdeles på sponsing som et onde. Vi har ikke solgt oss. Spetakkel kommer ikke til å ta hensyn til Pepsi, for eksempel i tekstene. Og Pepsi har heller ingen interesse av å gjøre noe slikt.