Hva er et spøkelse?
Folklorist Velle Espeland har skrevet boka: "Spøkelse! Hvileløse gjengangere i tradisjon og historie". Han mener det er vanskelig å definere et klassisk eller typisk spøkelse:
- Spøkelser har gitt seg til kjenne på veldig mange ulike måter gjennom tidene. I de eldste historiene er spøkelset skildret som levende lik, og i norrøn tid gikk også spøkelset igjen som lik som står opp av graven, med jord fra gravhaugen på seg. Disse lakenspøkelsene som barna tegner, er jo en minning om liksvøpet som vedkommende har på seg. I våre dager er nok det vanligste spøkelset det som gir seg til kjenne gjennom lyder, som banking og knirking i trapper.
I disse juletider, trenger spørsmålet seg på: Er Jesus og nissen ulike former for spøkelser?
- For de kristne var det viktig å poengtere at Jesus var gjenfødt som menneske, med en levende kropp. Ellers kunne han risikert å bli oppfattet som et spøkelse, forklarer Espeland.
- Det blir lagt vekt i Bibelen på at Jesus spiser mat og viser fram fysiske sår i hendene etter oppstandelsen, selv om han også går gjennom dører, som ellers er en spøkelseaktig atferd.
- Julenissen slik vi kjenner ham i dag, har nok ikke noe med spøkelser å gjøre. Men den norske gårdsnissen eller tuftekallen kan man si opprinnelig var et slags spøkelse. Han representerte jo selve ættefaren, som lå i gravhaugen, som hadde grunnlagt gården. Så et visst slektskap kan man trekke mellom gårdsnissen og spøkelset.
De beste spøkelsesfilmene
Begravelseskonsulent Per Martin Tanggaard gir oss sine 5 på topp spøkelsesfilmer gjennom tidene. Det blir både norske, amerikanske og japanske spøkelser. Du kan høre listen hans her:
Slemme gjenferd
Den britiske forfatteren Hilary Mantel har skrevet romanen "Hinsides svart" der vi følger mediumet Alison på sin turné av åndemaningsseanser gjennom et helveteslignende forstads-England.
- I disse sovebyene rundt London bor folk tett i tett oppå hverandre, men de lever svært ensomme liv, fraskilt fra sosialt fellesskap og uten røtter og historie. Da blir det å oppsøke seanser en måte å få kontakt med de døde og sin egen historie på. Slike seanser er blitt svært populære i England de siste årene.
Mantel sier hun misunner nordmenn at vi har flere ord for spøkelser, med ulike betydninger, mens engelsk bare har ghost eller spirit. Gjennom romanen sin ønsker hun å tøye ordet "ghosts" til flere lag av meninger:
- Spøkelse trenger ikke bety en haug med knokler under et laken, påpeker Mantel.
– Det kan også være deler av personligheten din som du har undertrykt eller deler av fortiden din som du bærer med deg. Som når du ser deg i speilet og ser din mor i dine egne øyne. Jeg tror det er viktig for oss å akseptere disse spøkelsene som en del av oss selv, som en del av den historien som gjøre oss til dem vi er.
Spøkelseskritisk
Leilighetsdikter Bare Egil er kritisk innstilt til spøkelser, som du kan ane av tittelen på ukens sang: "Jeg hater spøkelser". Du kan se ham fremføre sin kritikk her:
Fødsel som middel mot spøkelseskrekk
Kommentator Siri Kristiansen har funnet ut at den eneste måten å bli kvitt spøkelsesskrekken sin på, er å føde. Hør hvordan hun resonnerer seg fram til det her: