Normal

Spilljournalist: – Et spørsmål om tid før det blir kaos i Japan

Fredag ble omsider Pokémon Go lansert i spillets hjemland Japan, og japanerne har kastet seg inn i jakten på pokémon-monstre.

Pokemon Go i Japan

LANSERT: I dag fikk Pokémons hjemland Japan endelig muligheten til å spille Pokémon Go. Her en gjeng ungdommer i hovedstaden Tokyo.

Foto: TORU HANAI / Reuters

Mobilspillet «Pokémon Go» har vært ute på det amerikanske markedet i to uker og på det europeiske markedet i én uke, men det var først i dag, fredag, at spillet ble lansert i Pokémons hjemland Japan.

Pokemon Go i Japan

SPONSET: McDonalds er en offisiell sponsor av Pokémon Go i Japan, og har pokégymmer på alle sine 3000 restauranter.

Foto: TORU YAMANAKA / Afp

Spillet skulle opprinnelig blitt lansert i går, men lanseringen ble utsatt fordi kapasiteten på serverne som styrer spillet har vært sprengt.

Hurtigmatkjeden McDonalds er også en offisiell sponsor av spillet i Japan, og i hver eneste av de rundt 3000 restaurantene i landet skal det være et pokegym. Altså et sted du kan trene og konkurrere mot andre spillere.

– Febrilsk stemning

Rune Fjeld Olsen er spilljournalist i Level Up Norge og tidligere spillanmelder i VG. I disse dager er han på ferie i Tokyo sammen med familien.

– Japanere er veldig glade i Pokémon og de er veldig glade i mobilspill. Kombinasjonen gjør at det er veldig mange som har gått og gledet seg til lanseringen, sier Olsen.

Ifølge spilljournalisten har det til tider har vært en febrilsk stemning i Japan mens folk har ventet på spillet.

– Uansett hvor du går nå, så spiller folk Pokémon Go. Du trenger ikke gå lenger enn tre meter ned gata, så er det en eller annen som har spillet på telefonen.

Olsen forteller at Pokémon har vært stort i Japan siden spillet ble lansert på 90-tallet.

– Kaotiske tilstander kan skje hvis veldig mange mennesker møter opp på samme sted samtidig fordi det har dukket opp sjelden pokémoner der. Det er bare et spørsmål om tid før det skjer, sier Olsen.

Kjører egen sikkerhetskampanje

Japan Pokemon Go Safety Tips

SIKKERHETSRÅD: Japan lanserte i forbindelse med lanseringen av Pokémon Go en egen sikkerhetskampanje. Dette er en av plakatene som ble hengt opp.

Foto: Ap

Japanske myndigheter lanserte en egen sikkerhetskampanje for «Pokémon Go» allerede før spillet ble sluppet på det japanske markedet.

Kampanjen består av ni punkter som oppfordrer folk til å være varsomme mens de spiller. Bakgrunnen for det skal være alle ulykkene og uheldige hendelsene som har skjedd på grunn av spillet.

Folk har nemlig blitt sittende fast i gruver, ranet, og skadet seg fordi de spilte spillet.

Laster Twitter-innhold

Sikkerhetskampanjen ser likevel ikke ut til å ha hjulpet helt. Kun timer etter lanseringen falt en japansk student ned en trapp mens han spilte og måtte bli fraktet til sykehus.

Også i andre deler av verden raser Pokémon-kaoset. I USA, der spillet først ble lansert, ble en journalist tatt på fersken i det amerikanske utenriksdepartementet da han spilte spillet under en pressekonferanse om terrororganisasjonen IS.

Kulturstrøm

  • Beskylder motehus for plagiat

    Den norske designeren Edda Gimnes beskylder det italienske luksusmerket Moschino for å ha kopiert klesdesignet fra hennes vår- og sommerkolleksjoner fra 2016 og 2017 (til venstre), skriver MinMote. Da Moschino lanserte sin nye kolleksjon under moteuken i Milano, reagerte Gimnes på at mønsteret på klærne lignet. Gimnes skal ha vist skisser av klærne til motehuset under et besøk på New York-kontoret deres sist høst. Moschino-kolleksjonen hylles av motemagasinet Vogue.

    Edda Gimnes design (til venstre) og Moscihno-design (til høyre)
    Foto: Edde Gimnes/AFP
  • Ny TV-seier for Lindmo

    Anne Lindmo har fått en knallåpning på TV-høsten. Fredag hadde hun 736.000 seere, nesten dobbelt så mange som TV 2-rivalen Fredrik Skavlan, skriver Kampanje. 736.000 seere er en økning fra forrige uke da 620.000 fikk med seg TV-programmet.

    Anne Lindmo nytt
    Foto: Julia Naglestad