Kristofer Hivju: Lever ut guttedrømmen i Game of Thrones

Kristofer Hivju kapret en stor rolle i tredje sesong av seriesuksessen Game of Thrones, og lever ut guttedrømmen som villmann i en «ekstrem versjon av seg selv.»

Kristofer Hivju har en sentral rolle i tredje sesong av Game of Thrones, og lever ut guttedrømmen i serien han også er blodfan av.

– Det var rett og slett magisk å komme ned første gang og oppleve hele settet i Game of Thrones, sier Kristofer Hivju i et intervju med Kulturnytt.

Han kapret rollen som Tormund Giantsbane, en «wildling beyond the wall». Hivju beskriver rollefiguren sin som en bauta, kriger, familiemann og humorist. Og ganske vill.

– Det å få være en av the wildlings er helt klart en drøm. Jeg har alltid vært begeistret for all form for villskap, og drømmen er å treffe en rolle man føler seg i ett med, sier han.

Føler du deg hjemme i rollen?

– Helt klart. Jeg føler jeg traff spikeren på han første gang jeg «prøvde han ut», og jeg føler han er en ganske ekstrem versjon av meg selv. Han er en stor mann med mange jern i ilden og et godt tak om sitt sverd, sier Hivju.

Fascinerende psykologisk spill

Hivju forteller at han også hadde et forhold til serien før han fikk rollen, men da som fan.

– Jeg er blodfan, helt klart. Det morsomme er at jeg så første sesong og halve andre sesong som begeistret seer, men så fikk jeg jo jobben, og da så jeg resten av andre sesong som research, sier han.

Det som fascinerer han mest med serien er at det er mangedimensjonalt, og et psykologisk spill mellom karakterene.

– Det er noe av det som er spektakulært og fantastisk med hele denne verdenen som George R.R. Martin har skapt. I det ene øyeblikket er karakterene snille og du elsker dem, og i neste øyeblikk er de onde. sympatien forandrer seg hele tiden, og det er et maktspill der menneskets beste og verste sider kommer frem, sier Hivju.

– Har vært i alle typer storm

Å spille rollen som Thromod Giantsbane har vært tøft. Innspillingen av serien foregår i en rekke land i Europa og Afrika, og Hivju har vært både i Nord-Irland og på Island.

– Dette har vært beinhardt, og jeg har vel vært i alle typer storm du kan finne. Det har vært snøstorm, vindstorm, regnstorm og stormstorm, ramser han opp.

– Det har vært skikkelig tøffe tak, men man gjør jo alt for å få gode bilder, og da må man ut i den ville natur.

Ingenting er heller overlatt til tilfeldighetene i kostymet han bruker.

– Kostymet mitt veide nesten 13 kilo, og det er en stor jobb, to personer måtte til for å få det på. Det er veldig autentisk og fint laget, så her setter de inn alle ressurser for at det skal være eminent, også på detaljnivå, og det er med på skape et univers som er veldig rikt, sier han.

Kan bli Norges mest eksponerte

Dersom tredje sesong blir en like stor suksess som de foregående, «risikerer» du å bli Norges mest eksponerte skuespiller.

Det er klart det er stas med så mye oppmerksomhet rundt det man gjør, men jeg fokuserer på den jobben jeg gjør, uansett hvilken jobb det er, sier han.

Men først skal han se førpremieren på serien, og han forteller at han ennå ikke har sett en eneste episode av sesongen som har premiere 1. april.

– I kveld er det fest, og jeg er like spent som alle andre!

Kulturstrøm

  • Facebook størst på pengeinnsamling

    84 prosent av norske ideelle organisasjoner brukte i fjor Facebook til å samle inn penger, viser en undersøkelse gjort av Norsk innsamlingsråd og rådgivningsselskapet Deloitte. Det er en økning på 40 prosent fra året før, og gjør at Facebook har gått forbi direktereklame som det mest brukte innsamlingsverktøyet.

  • Musikere frykter redusert inntekt

    Komponistforeningen frykter at deres medlemmer får mindre inntekter neste år til å skape ny musikk, skriver Klassekampen. Reaksjonen kommer etter at ordningen med vederlag for privatkopiering er blitt endret i åndsverkloven. Disse endringene betyr at flere må dele på den samme potten. Da Stortinget vedtok den nye loven, ble nemlig også forfattere og bildekunstnere innlemmet i ordningen.

  • TONO-pris til kordirigent

    Dirigent for Det Norske Solistkor, Grete Pedersen, får TONOs Formidlerpris på 50.000 kroner samt et diplom utformet av Magne Furuholmen. Juryen mener Pedersen har løftet frem nyskrevet norsk musikk gjennom flere tiår. Blant tidligere vinnere av Formidlerprisen, som ble etablert i 2011, er Øyafestivalen, Manfred Eicher og ECM, Tommy Tee og i fjor Grappa Musikkforlag og Helge Westbye. (NTB)

     Grete Pedersen får TONO Formidlerpris 2018
    Foto: Bård Gundersen / TONO / Handout / NTB Tema