Animal Alpha har også fått med en låt i ishockeyspillet NHL 06. Foto: EA Sports.
- Man gjorde en undersøkelse i USA i fjor som viste at 55 prosent av de i alderen 13 til 32 år oppdaget ny musikk gjennom dataspill. Og over 20 prosent av disse kjøpte en cd-plate etter å ha hørt en låt i et spill, forteller Silje Grønnli i Electronic Arts Norge, som mener effekten av at norske låter er med i dataspill er stor.
- Det å få spredt musikken sin i alt fra tre til ti millioner mennesker verden over er jo uansett ikke en dårlig ting.
Bra for kontrakt
- Animal Alpha er for eksempel ute og forsøker å få seg en kontrakt og distribusjon i utlandet. Og når de kan si at de er med i et spill som har solgt flere hundre tusen i det landet, antar jeg at plateselskapene synes det er bra.
Animal Alpha mener effekten av å ha en låt i et internasjonalt spill er stor. Foto: Vilde Batzer, NRK.
fikk sin sang ”Bundy” på både bilspillet Burnout Revenge og ishockeyspillet NHL 06 i år. Det er gull verdt for bandet, sier bassist Lars Imre.
- Det har vel først og fremst betydd mye større oppmerksomhet fra utlandet. Fra de store markedene der ute, der det selges mye dataspill. Det har kanskje ikke hatt så mye å si i Norge. Men vi har fått veldig mye oppmerksomhet fra USA, Canada og Europa.
Flere blir interessert
Bandet spiller for tiden konserter i London og Liverpool, og det uten albumet har blitt gitt ut i England. Men gjennom dataspillene har flere blitt interessert i bandet.
- Vi har fått veldig mye større besøk på hjemmesiden vår. Det er flere som blir interessert i å sjekke ut hva dette er, når de bare hører én låt på spillet.
Flinke til å selge inn
Röyksopp får med låta "Follow my ruin” i spillet FIFA 06. Foto: EA Sports.
Electronic Arts Norway er de som gir ut flest dataspill i Norge. PR og Promo-ansvarlig Silje Grønnli sier amerikanske band og produsenter er flinke i å selge inn sine låter til produsentene av dataspill.
- I USA kontakter både produsenter og band spillprodusentene aktivt. Men i Norge har vi ikke kommet helt dit ennå.
Röyksopp flinkest
Både Annie, Jaga Jazzist og Span har fått sine låter med på dataspill. Men det er kanskje Röyksopp som har vært flinkest til å utnyttes spillmarkedet. De fikk låta ”Poor Leno” med i snøbrett-spillet SSX 3 allerede i 2003. I år får de med låta ”Follow my ruin” i data-spillet FIFA 06.
- Det er glimrende å bli med i et spill som FIFA 06, som er et av de største spillene i Europa.
- Var det vanskelig å få dem med der?
- Nei, det var vel den enkleste saken. De har tysk manager som er veldig frampå i forhold til slike ting.
Ikke alle passer
Men ikke alle typer band passer til dataspill. De fleste som får sine låter med i dataverden er i sjangeren rock eller pop-elektronica. Det har sine forklaringer sier Grønnli.
- Når det er et bilspill skal det gjerne være en viss driv og beat, eller en hard gitar. Men på spill som for eksempel The Sims, så passer det med litt popete elektronika. Så det blir mest det. Det er vanskeligere å få til Sondre Lerche eller Lene Marlin, selv om det er bra musikk.
Lars Imre i Animal Alpha sier flere norske band nå har oppdaga markedspotensialet i dataspill. Og om de blir spurt igjen, så vil de helt klart ha si ja.
- Dette blir en stadig viktigere kanal for å få eksponert musikken. Så det vil vi absolutt gjøre.