- Spill, musikk og film som dette blir ofte pekt ut som syndebukker i slike tragedier. Det overrasker ikke i det hele tatt at man trekker denne koblingen igjen, sier Rune Håkonsen, spillanmelder i NRK.
De to unge mennene som sto bak skytetragediene på finske skoler henholdsvis tirsdag og også 7. november i fjor, kjente hverandre, tror politiet. Dagbladet melder at begge to var aktive brukere av skytespillet Battlefield 2, og at de har hatt samme handlingsmønster før og under skolemassakrene. Politiet i Finland tror de to kan ha kommunisert sammen via det nettbaserte skytespillet.
Rune Håkonsen mener likevel det er for enkelt å gi et dataspill skylden for en slik hendelse.
- Jeg tror sosiale forhold og våpentilgang er viktigere faktorer i det store bildet.
- Storforbrukere av voldsspill
Spillforsker Rune Klevjer ved Universitetet i Bergen, er langt på vei enig med Håkonsen, men understreker likevel at voldelige underholdning kan ha negativ effekt på utsatte individer.
- Denne typen drapsmenn er ofte storforbrukere av voldelig underholdning, sier Klevjer til NRK Kulturnytt.
- Det kan bidra til at de utvikler sterkere voldsfantasier, og en mer aggressiv holdning til verden. Vi må være åpne for at visse typer kunst og kultur kan sementere en slik livsholdning, sier Klevjer.
Spillforskeren tror imidlertid ikke at Battlefield 2 er et slikt spill.
- Det er lite trolig at Battlefield har spilt noen rolle i byggingen av selvbilde, identitet og verdensforståelse hos dem det er snakk om – spillet er veldig fattig på intellektuelt innhold.
- Dommedagsprofeter
Klevjer forteller at de som utfører slike handlinger, ofte har det han kaller en ”filosofisk-apokalyptisk” idé som utgangspunkt for sine gjerninger.
- Ved flere slike tilfeller har vi sett at attentatsmennene bygger opp et profetisk selvbilde og et dommedagsscenario, der verden skal straffes for at den er ond mot dem. De ser på seg selv som profetiske hevnere med et budskap til verden, og sinnet er først og fremst rettet mot skolen. De to gjerningsmennene ved Columbine High School var for eksempel intenst opptatt av Nietzsche, Apokalypse nå, og Marilyn Mansons musikk.
Men Klevjer avviser at Battlefield 2 kan ha hatt en slik virkning.
- Battlefield er en "aggresjonsgreie", og kan ha fungert som et sted å få utløp for aggresjon heller enn å nære aggresjon.