Se Bildene fra Britneys konsert i Oslo Spektrum
Se også: Flere livebilder med Britney!

Britney Spears-konserten i Oslo Spektrum var utsolgt. Foto: Håkon Mosvold Larsen, Scanpix.
For noen år siden framsto Britney Spears som uskyldig ungjente. Nå har hun for lengst flyttet ut av ungpikeværelset og over i en langt mer vampete tilværelse
i ”Hotel Onyx”, som hun har døpt sin nye turné.
8000 tilskuere ble mandag hilst velkommen av hotellverten med et kraftig drønn, da latexkledde Britney åpenbarte seg i lobbyen. Med tynnkledde dansere som svinser under taket mens ”Toxic” brøler ut sine suggestive rytmer er tonen for kvelden satt: Britney vil by på noe helt spesielt.
Neonglorete
Og det gjør hun i og for seg, med

Liksompersonlig nærkontakt med publikum, føles like upersonlig og konstruert som resten. Foto: Håkon Mosvold Larsen / SCANPIX.
et show som til de grader er neonglorete i beste Las Vegas-stil, slik at inntrykket av at vi er kommet til kommersialismens høyborg blir bekreftet først som sist.
Alt er så nøye koreografert og scenografien overlater så lite til tilfeldighetene at musikken reduseres helt til en sekundær om ikke helt likegyldig rolle. Og kanskje det i og for seg er like greit, for det er vel aldri stemmeprakten eller originaliteten som har solgt Britney.
oopsing, brøling og hyling
Derfor er det ikke hits som ”Baby, One More Time” som vekker den største begeistringen blant det ungdommelige publikumet, det er heller når enten Britney sier oh! eller den medbragte sermoni-mesteren retorisk spør om alle har det bra.
Det har de tydeligvis, skal vi dømme av den brølende og hylende responsen, selv om ”Oops, I Did It Again” i Chicago-musikal-tapning plassert i en bordell blir kveldens største overraskelse uten å imponere av den grunn.
Sexflørt
Derfor er det Britneys utilslørte men nokså uskyldige sexflørt som fester seg, der hun vrikker seg rundt på scenen og på det mest vågete går i klinsj med de lettkledde danserne.
Hvis hun ikke da, som i ”Touch of My Hand” og ”Breathe On Me”, heller velger å ta saken i egen hånd, ved å simulere onani i senga – uten selvsagt å være i nærheten av å gjøre det.
Kalkulert og ufarlig
Og der ligger kanskje noe av problemet med Britneys ”Hotel Onyx”-show. Hun vil så gjerne leke farlig, men alt blir så kalkulert og regissert at det helt mister sin provokative kraft.
Med en overdådig innpakning med det mest glorete
på denne siden Las Vegas går alt så på skinner at selv midtsekvensen, hvor hun i ”Everytime” roer det ned og søker liksompersonlig nærkontakt med publikum, føles like upersonlig og konstruert som resten.
Tomt produkt
Som popprodukt utstyrt med skreddersydde poplåter har Britney Spears en funksjon. Som idol kan hun nok pirre fantasien til unge jenter og gutter på spranget fra barndom til voksenliv. Som entertainer har hun råd til å levere et show som teknisk går utenpå det meste og i slik forstand gir valuta for underholdningspengene.
Men noe mer enn det (eller for den saks skyld seg selv)
byr hun aldri på.