Hopp til innhold

Spekket med skjult reklame

Animasjonsfilmen, som handler om den søppelplukkende roboten Wall-E, er full av referanser til Apple-produkter.

Wall-E og Eve

Eve, en Mac- og Ipod-lignende robot, sammen med Wall-E.

Foto: Walt Disney Studios Motion Pictures

Lyden som roboten Wall-E lager når han er ferdig oppladet, er identisk med oppstartstonen på Apples Mac-maskiner. Filmen som har premiere på norske kinoer fredag, har flere referanser til Apple-produkter.

Slikt hører ikke hjemme i en barnefilm, mener nestleder i forbrukerombudet Gry Nergård.

- Det er et prinsipp at reklamen skal holdes utenfor andre produksjoner for at vi skal kunne kjenne det igjen, sier hun.

Utstrakt bruk av produktplassering

Wall-E handler om en robot som er alene igjen på en klode som menneskene forlot for 700 år siden. Forsøpling og forurensning har fått jordas befolkning til å flykte avgårde i et romskip, og Wall-E bruker dagene til å gjøre jobben han er programmert til - å rydde opp i søpla.

Et samlet kritikerkorps hyller filmen, men enkelte peker samtidig på den utstrakte bruken av produktplassering i Pixars familiekomedie. For Wall-E fordriver tiden med å se musikaler på en Ipod video, og drømmedama hans, roboten Eve, ser ut til å ha kommet fra samme designfabrikk som en Mac-maskin.

- Jeg tror Apple sin målgruppe er foreldre som ser filmen sammen med barn og det er for å bli positiv til Apple-produkter, sier forsker på produktplassering, Lars Erling Olsen ved Handelshøyskolen BI.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Wall-E
Foto: AP Photo/Disney Pixar / AP

Filmpolitiet anmelder: WALL-E (6)

Vil prege norske filmer

Olsen mener det blir stadig vanligere i filmer at produkter og merkevarer integreres i historien.

- Det er en enkel måte å finansiere film på, og det kommer til å bli mer vanlig i Norge. Jeg tror det kommer i norske barnefilmer også, men det sitter mer inne enn i filmer for voksne, sier han.

Storm Studio i Oslo produserte i 2006 Norges hittil dyreste animasjonsfilm, "Slipp Jimmy Fri". Produksjonsselskapet jobber nå med å skaffe finansiering til en ny kostbar animasjonsfilm, basert på HC Andersens "Historien om en mor". Kreativ leder Anja Nicolas sier at produktplassering kan være et nødvendig onde.

- Vi kan ikke lage film av knapper og glansbilder. Vi må ha ordentlig finansiering for å lage bra produkter som kan konkurrere internasjonalt. Da blir det å ty til private og andre sponsorer et reelt alternativ. Når det gjelder filmer til barn, syns jeg det er veldig viktig at man er forsiktig med annonsering og hvordan det påvirker publikum, sier Nicolas.

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober