Hopp til innhold

Spår usikkert år for «Fortnite» etter pengesmell og økt konkurranse

Inntektene falt betydelig i januar. Samtidig blir utfordreren «Apex Legends» stadig større. «Fortnite» begynner å merke presset, sier ekspertene.

Fortnite

«Fortnite» har vært milliardbutikk for utvikler Epic Games siden 2017. Nå er verdens mest populære spill under press etter inntektsfall og konkurransevekst.

Foto: Epic Games

Skytespillet «Fortnite» har vært en seddelpresse for produsenten Epic Games siden lanseringen i 2017. I fjor endte det med tre milliarder dollar i ren profitt for Epic.

Nå viser nye tall fra analysebyrået Superdata en liten sky på Epics økonomiske solskinnsdager.

Omsetningen til «Fortnite» sank med over 48 prosent fra desember til januar, viser tallene fra Superdata.

«Fortnite» er gratis å spille, og er avhengig av at sine drøyt 200 millioner spillere kjøper ekstrautstyr og nye egenskaper for å tjene penger.

Selv om «Fornite» fortsatt er i vekst, mener Superdata at inntektsfallet vitner om et mer økonomisk usikkert år i 2019 enn tidligere antatt.

Bør være store, ikke størst

Samtidig fortsetter den nyfødte rivalen «Apex Legends» å vokse. Spillet nådde 25 millioner spillere i sin første uke – halvparten av tiden det tok «Fortnite» å nå ti millioner spillere.

Spilljournalist Rune Fjeld Olsen i Level Up Norge mener presset øker internt i Epic Games.

– Man ser at en del spillere har funnet seg andre spill. Samtidig er dette et markedet i store endringer. «Fortnite» tok i sin tid brukere fra spillet «PlayerUnknown's Battlegrounds», og nå kommer «Apex» og tar brukere fra dem. Slik fungerer markedet, sier Olsen.

Spilljournalist Rune Fjeld Olsen i Level Up Norge

Spilljournalist Rune Fjeld Olsen i Level Up Norge.

Foto: Level Up Norge

Han tror ikke det er krise hos Epic Games, men at de være aktsomme for å skalere opp for mye sammenlignet med omsetningen som venter i 2019.

– Jeg mener de bør være fornøyde med å stabilisere seg på et tosifret antall brukere, kontra 200 millioner. Det er mye penger å tjene på å være store, ikke nødvendigvis størst, sier Olsen.

Omtalt som versting

Sjefredaktør Suzanne Berget i Gamereactor Norge tror ikke alarmen går hos Epic Games helt ennå.

– At de hadde en dupp inntektsmessig er nok bare en midlertidig nedgang, sier Berget.

Hun tror bråket rundt den kontroversielle spilltrenden «loot-bokser», de tilfeldige forundringspakkene som vurderes regulert som pengespill i Norge, kan ha gjort skade på «Fortnite»-omsetningen.

– Det har vært mye pes rundt loot-bokser, og der har «Fortnite» blitt nevnt i samme åndedrag som verstingene. Selv om «Fortnite» ikke har loot-bokser i den forstand, sier Berget.

Brukertallet vil flate ut

Gamereactor-sjefen er også usikker på om «Apex Legends» er konkurrenten som kommer til å felle «Fortnite».

– «Apex» har tatt alle på senga, og har helt klart satt press på «Fortnite». Men de sikter seg inn mot en litt annen målgruppe. Jeg tror ikke «Apex» kan skryte på seg å stå bak nedgangen til «Fortnite», sier Berget.

Apex

«Apex Legends» anses å være den største trusselen mot «Fortnite»s popularitet. Begge er spill i battle royale-sjangeren.

Foto: Apex

Selv om hun spår et kommende mannefall i antall brukere, har «Fortnite» fått et ess i ermet gjennom å ha gått gjennom 2018 som verdens mest populære spill.

– Flere unge er snart gamle nok til å spille «Fortnite», og disse har nå gått gjennom året og sett storesøsken spille. De har en ny generasjon spiller på trappene, sier Berget.

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober