Senere i februar lanserer det norske selskapet Megapop Games sitt debutspill «Troll mot vikinger» til nettbrett og smarttelefoner.
I tårnforsvarsspillet skal du beskytte snille troll mot angrep fra vikinger som ønsker å stjele gull.
Spillet har kostet 4,5 millioner kroner å utvikle. Fjorten personer har jobbet med produksjonen siden desember 2012.
– Dette er hva vi kaller en «AAA-produksjon» innen mobilspill. Vi satser på at mobilen har modnet og at folk er litt lei av de utrolig billige spillene. Vi tror de vil ha litt mer kvalitet, sier Megapops daglige leder Jørgen Tharaldsen til NRK.
– Kan bli millionoverskudd
Megapop Games ble etablert i august 2012 av tidligere profiler fra det nå Økokrim-siktede selskapet Funcom.
Daglig leder Tharaldsen var tidligere produktsjef i Funcom.
Spilljournalistveteran Jon Cato Lorentzen tror den høye produksjonskvaliteten på «Troll mot vikinger» kan bli utslagsgivende for suksessen.
Foto: Kristian Nymoen / NRK«Troll mot vikinger» blir altså første lansering fra det nye selskapet. Spillet har klare likhetstrekk med «Plants vs. Zombies», kjent som en klassiker innen mobilspill.
– Man kan godt si at dette kommersielt sett er årets mest spennende norske spillutgivelse fordi det er et spill som tar alle trendene i spillbransjen på alvor, sier mangeårig spilljournalist Jon Cato Lorentzen.
– Målet til Megapop har nok vært å lage en kommersiell suksess på linje med for eksempel «Candy Crush Saga». Om spillet treffer bredt nok og har en kvalitet som spillerne setter pris på, kan dette gi millionoverskudd for selskapet, legger han til.
– Tjener på høy produksjonsverdi
Lorentzen understreker at det allerede finnes mange tårnforsvarsspill og varianter av «Plants vs. Zombies» på markedet – men han tror «Troll mot vikinger» kan ha det lille ekstra.
– Jeg tror den høye produksjonskvaliteten kan bli utslagsgivende. Spillet ser svært mye bedre ut enn mange av konkurrentene sine, til tross for at det er et gratisspill, legger han til.
Megapop skal tjene penger på «Troll mot vikinger» gjennom såkalte «in-app purchases» – kjøp av ekstra tjenester innad i spillet.
– Det er et gratisspill med et gjennomtenkt rammeverk for «in-app purchases». Det finnes andre norske gratisspill som tilbyr kjøp i spill, men jeg har ikke sett noen der dette har vært så tett integrert i spillmekanikkene som her, sier Lorentzen.
Selv om mange forutsetninger for å lykkes er til stede, mener han Megapop er avhengig av både flaks og dyktighet for å nå populariteten til de største spillene.
– Om dette skal bli en suksess for Megapop trenger de flere millioner aktive spillere og en jungeltelegraf som sprer ordet, sier spilljournalisten.
Saken fortsetter under bildet.
Skjermbilde fra kampens hete i «Troll mot vikinger». – Vi satser på at mobilen har modnet og at folk vil ha litt mer kvalitet, sier Megapops daglige leder Jørgen Tharaldsen om spillet.
Foto: Megapop Games– Håper alle vil like det
Av kostnadene på 4,5 millioner er 75 prosent offentlig støtte fra Innovasjon Norge, NFI og Viken Filmfond.
– Det er et svært målrettet produkt som har studert andres suksess og forsøkt å lage sin egen variant. I tillegg er det et spill som har lokket til seg flere investorer, noe de fleste norske spillutviklere sliter med, sier Jon Cato Lorentzen.
Historien i «Troll mot vikinger» følger den snille trolljenta Emma, som må beskytte stammen sin mot slemme og gulltørste vikinger.
Foto: Kristian Nymoen / NRKMegapop-sjef Jørgen Tharaldsen sier pengene fra det offentlige har gjort det mulig for dem å få perfeksjonert spillet.
– Vi kunne ha valgt den der «la oss lansere et spill utviklet i løpet av to måneder, og se hvordan det går». Vi valgte i stedet å bruke lengre tid for å lage kvalitet. Det hadde ikke vært mulig uten den offentlige støtten vi har fått, sier Tharaldsen.
Han mener få norske spill hittil har vært laget for absolutt alle målgrupper. Det ønsker Megapop å endre med «Troll mot vikinger».
– Det er for menn, kvinner og barn. Vi har testet det mye mot alle aldersgrupper. Det ser ut til å treffe bra, så får vi bare krysse fingrene. Vi håper mange nordmenn vil spille det. Og like det, avslutter den tidligere Funcom-toppen.
LES OGSÅ:
Se traileren til «Troll mot vikinger»: