Hopp til innhold

Spår økonomisk suksess for norsk vikingspill

Spilljournalist tror det norske mobilspillet «Troll mot vikinger» kan bli innbringende. – Det tar trendene i bransjen på alvor, sier Jon Cato Lorentzen.

Jørgen Tharaldsen

Produsent Jørgen Tharaldsen poserer sammen med en «Troll mot vikinger»-figur på utestedet Tilt i Oslo. 26. februar lanserer selskapet Megapop Games spillet som «passer alle» til iOS. Versjoner for Android og PC vil lanseres i løpet av våren og sommeren.

Foto: Kristian Nymoen / NRK

Senere i februar lanserer det norske selskapet Megapop Games sitt debutspill «Troll mot vikinger» til nettbrett og smarttelefoner.

I tårnforsvarsspillet skal du beskytte snille troll mot angrep fra vikinger som ønsker å stjele gull.

Spillet har kostet 4,5 millioner kroner å utvikle. Fjorten personer har jobbet med produksjonen siden desember 2012.

– Dette er hva vi kaller en «AAA-produksjon» innen mobilspill. Vi satser på at mobilen har modnet og at folk er litt lei av de utrolig billige spillene. Vi tror de vil ha litt mer kvalitet, sier Megapops daglige leder Jørgen Tharaldsen til NRK.

– Kan bli millionoverskudd

Megapop Games ble etablert i august 2012 av tidligere profiler fra det nå Økokrim-siktede selskapet Funcom.

Daglig leder Tharaldsen var tidligere produktsjef i Funcom.

Jon Cato Lorentzen

Spilljournalistveteran Jon Cato Lorentzen tror den høye produksjonskvaliteten på «Troll mot vikinger» kan bli utslagsgivende for suksessen.

Foto: Kristian Nymoen / NRK

«Troll mot vikinger» blir altså første lansering fra det nye selskapet. Spillet har klare likhetstrekk med «Plants vs. Zombies», kjent som en klassiker innen mobilspill.

– Man kan godt si at dette kommersielt sett er årets mest spennende norske spillutgivelse fordi det er et spill som tar alle trendene i spillbransjen på alvor, sier mangeårig spilljournalist Jon Cato Lorentzen.

– Målet til Megapop har nok vært å lage en kommersiell suksess på linje med for eksempel «Candy Crush Saga». Om spillet treffer bredt nok og har en kvalitet som spillerne setter pris på, kan dette gi millionoverskudd for selskapet, legger han til.

– Tjener på høy produksjonsverdi

Lorentzen understreker at det allerede finnes mange tårnforsvarsspill og varianter av «Plants vs. Zombies» på markedet – men han tror «Troll mot vikinger» kan ha det lille ekstra.

– Jeg tror den høye produksjonskvaliteten kan bli utslagsgivende. Spillet ser svært mye bedre ut enn mange av konkurrentene sine, til tross for at det er et gratisspill, legger han til.

Megapop skal tjene penger på «Troll mot vikinger» gjennom såkalte «in-app purchases» – kjøp av ekstra tjenester innad i spillet.

– Det er et gratisspill med et gjennomtenkt rammeverk for «in-app purchases». Det finnes andre norske gratisspill som tilbyr kjøp i spill, men jeg har ikke sett noen der dette har vært så tett integrert i spillmekanikkene som her, sier Lorentzen.

Selv om mange forutsetninger for å lykkes er til stede, mener han Megapop er avhengig av både flaks og dyktighet for å nå populariteten til de største spillene.

– Om dette skal bli en suksess for Megapop trenger de flere millioner aktive spillere og en jungeltelegraf som sprer ordet, sier spilljournalisten.

Saken fortsetter under bildet.

Fra 'Troll mot vikinger'

Skjermbilde fra kampens hete i «Troll mot vikinger». – Vi satser på at mobilen har modnet og at folk vil ha litt mer kvalitet, sier Megapops daglige leder Jørgen Tharaldsen om spillet.

Foto: Megapop Games

– Håper alle vil like det

Av kostnadene på 4,5 millioner er 75 prosent offentlig støtte fra Innovasjon Norge, NFI og Viken Filmfond.

– Det er et svært målrettet produkt som har studert andres suksess og forsøkt å lage sin egen variant. I tillegg er det et spill som har lokket til seg flere investorer, noe de fleste norske spillutviklere sliter med, sier Jon Cato Lorentzen.

Troll mot vikinger

Historien i «Troll mot vikinger» følger den snille trolljenta Emma, som må beskytte stammen sin mot slemme og gulltørste vikinger.

Foto: Kristian Nymoen / NRK

Megapop-sjef Jørgen Tharaldsen sier pengene fra det offentlige har gjort det mulig for dem å få perfeksjonert spillet.

– Vi kunne ha valgt den der «la oss lansere et spill utviklet i løpet av to måneder, og se hvordan det går». Vi valgte i stedet å bruke lengre tid for å lage kvalitet. Det hadde ikke vært mulig uten den offentlige støtten vi har fått, sier Tharaldsen.

Han mener få norske spill hittil har vært laget for absolutt alle målgrupper. Det ønsker Megapop å endre med «Troll mot vikinger».

– Det er for menn, kvinner og barn. Vi har testet det mye mot alle aldersgrupper. Det ser ut til å treffe bra, så får vi bare krysse fingrene. Vi håper mange nordmenn vil spille det. Og like det, avslutter den tidligere Funcom-toppen.

LES OGSÅ:

Se traileren til «Troll mot vikinger»:

Kulturstrøm

  • Kygo kjøper Oslo-leilighet til 23,5 mill.

    Bergensartisten Kyrre «Kygo» Gørvell-Dahl har nylig kjøpt seg en leilighet på Aker Brygge i Oslo. Prisen for toppleiligheten på 96 kvadratmeter er ikke mindre enn 23,5 millioner kroner, skriver DN.

    Kygo er tidligere kjent på eiendomsmarkedet for å ha kjøpt tidenes dyreste bolig i Bergen.

    Kygo stakk av med den jeve prisen P3-prisen under P3 Gull 2019.
    Foto: Simen Schulerud, NRK
  • Hollywoods A-kjendiser vil endre fotballen

    Natalie Portman er en av grunnleggerne bak et nytt fotballag i Los Angeles. Med Angel City vil hun gjøre kvinnefotballen like verdsatt som herrefotballen.

    Det hjelper å ha støtte fra det som må være tidenes mest celebre eiere. Men Los Angeles har ikke hatt et kvinnelag på 13 år.

    Kan en gruppe Hollywood-stjerner virkelig endre fotballen?

  • Kate Bush håver inn millioner etter «Stranger Things»-suksessen

    Etter at Kate Bush-låten «Running Up That Hill» fra 1985 ble brukt i sesong fire av Netflix-serien «Stranger Things» har den mildt sagt fått nytt liv.

    Bush har i sommer toppet hitlistene i flere land, og nå melder NME at de britiske artisten har tjent inn over 22 millioner kroner på gjenopplivelsen av låten. Det er nettstedet Luminate som har regnet seg frem til denne summen.

    Låten var på et tidspunkt i juni den mest strømmede sangen i verden.

    Cover av Hounds of Love av Kate Bush