Fredag går startskuddet for OL i Sotsji, og sportsglade nordmenn kan benke seg foran TV-en. I år skal OL sendes på TV 2, og det kommer for første gang til å bli avbrutt av reklame.
Særlig i OL-grenene hvor Norge gjør det bra, tror reklamemann Trond Blindheim at TV 2 vil bryte inn med mange reklamepauser.
- Les også:
– I en populær gren som femmila vil TV 2 kunne bryte mange ganger fordi toleransegrensen er høyere. Særlig hvis de norske løperne gjør det bra, vil det nok komme mange brudd, sier Trond Blindheim, rektor ved Markedshøyskolen, til NRK.
Tolv minutter reklame i timen
Ifølge Kampanje skal TV 2 sende 692 timer med vinter-OL, fordelt på TV 2, TV 2 Zebra og TV 2 Sport.
De har ikke lov til å sende mer enn tolv minutter reklame per time, men nye regler fra Kulturdepartementet gjør at TV 2 står fritt til å plassere reklamen der de selv ønsker.
Til tross for at kanalen kan la være å avbryte OL-sendingene når det koker mest, tror ikke Blindheim at det nødvendigvis blir tilfelle.
– Jo mer populært program, desto mer reklame. Hele ideen med TV 2 er tuftet på å tjene penger på å sende reklame, så det vil være lurt å bryte inn, sier han.
- Les også:
- Les også:
– Viktig inntekt
TV 2 er en reklamefinansiert kanal, og Blindheim påpeker at de har kjøpt OL nettopp for å tjene penger på reklame.
Hvor mye annonsørene må ut med, er ikke kjent.
– Jeg tipper det vil koste rundt 300 000 kroner å nå 1,5 millioner mennesker én gang. TV 2 kommer antakeligvis til å selge annonsepakker, hvor det miste du får lov til å annonsere er mellom åtte og ti ganger, sier Blindheim.
Han mener at prisen på reklamen avhenger både av popularitet og når reklamen sendes.
– Hvis Norge har store vinnersjanser, må nok annonsørene ut med mer penger enn ellers.
- Les også:
– Skepsisen er overdrevet
Kommunikasjonsdirektøren i TV 2 forteller at folk ikke trenger å bekymre seg for at Petter Northugs spurt blir avbrutt av reklamepauser.
– Vi kommer til å tilpasse reklamen etter begivenhetene. Seeren vil være i fokus hele veien, forklarer Rune Indrøy.
Han påpeker at noen grener er lagt opp slik at reklameavbrudd faller seg naturlig. Skepsisen TV 2 møter i forkant av OL er, ifølge Indrøy, den samme kanalen møtte da de overtok norsk fotball.
– Fotballen var angivelig noe som ikke kunne skje andre steder enn på NRK, men det gikk vel ikke mer enn et par uker før de fleste så at TV 2 løste dette på en aldeles utmerket måte, sier kommunikasjonsdirektøren.