Søte dyr og babyer på sosiale medier vekker omsorgsbehovet vårt

Ny forskning har sett på hvilke følelser som oppstår når vi liker og deler bilder og videoer av babyer og søte dyr på sosiale medier.

Kattunge på en utstilling i Moskva

Når vi ser bilder og videoer av søte dyr og babyer blir vi rørt, viser studien til Kamilla Knutsen Steinnes.

Foto: Alexander Natruskin / Reuters Creative

– Dette er ekstremt populært innhold på sosiale medier, som likes og deles mye, noe jeg ville se nærmere på årsaken til, forteller forsker Kamilla Knutsen Steinnes ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO ved OsloMet (tidligere Høyskolen i Oslo).

Kamilla Knutsen Steinnes

Kamilla Knutsen Steinnes har forsket på hvilke følelser vi får når vi ser søte dyr og babyer i sosiale medier.

Foto: Sonja Balci / OsloMet

I masterstudien ved Psykologisk institutt ved Universitetet i Oslo fant hun blant annet at det vekkes et biologisk behov i oss når vi ser store øyne og små neser i bilder og videoer på sosiale medier.

Kama muta

Hun forteller at de fleste testpersonene fikk vekket en sterk følelse, en positiv emosjon av å bli rørt – noe forskerne kaller kama muta.

– Man får en varm følelse i brystet, man kan få gåsehud, noen fikk faktisk også tårer i øynene av å se på en kattunge i 30 sekunder.

Studien til Steinnes er gjennomført i samarbeid med Kama Muta Lab ved Universitetet i Oslo. Den ble opprettet for fire år siden for å se på ulike mekanismer rundt det å bli rørt.

– Utnyttes innen kommersiell markedsføring

Steinnes mener at funnene sier noe om i hvor stor grad vi påvirkes av følelser i hverdagslige beslutninger.

– Vi ser at effekten som søte stimuli har allerede utnyttes innen kommersiell markedsføring, sier Steinnes, og nevner kampanjer fra frivillige organisasjoner.

– Det kan muligens bidra til å øke donasjoner og aktivisme innenfor disse organisasjonene, sier hun, og trekker spesielt frem WWF Verdens naturfond.

– Man ser tydelig at de bruker veldig søte dyr i noen av sine kampanjer, noe som absolutt spiller på følelsene våre. Det er nok nokså effektivt, sier hun.

Karoline Andaur, som er konstituert generalsekretær i WWF Verdens naturfond sier det er naturlig at de trekkes fram siden de jobber med å få en stopp på at dyrearter forsvinner fra jordens overflate.

– Ingenting er bedre enn om vi får med flere på laget for å stoppe den dramatiske utviklingen med tapet av ville dyr i verden, sier hun.

I studien fant Steinnes også en økt motivasjon blant testpersonene til å ta vare på noen etter å ha sett på søte babyer og dyr.

– Litt overraskende kanskje, så kan også dette overføres til andre raser. Omsorgsbehovet vårt er så sterkt at vi føler de samme sterke følelsene overfor en hundevalp som overfor en baby.

Dette er en av videoene som testpersonene fikk se:

Grunnen til at vi får lyst til å dele nettopp slike videoer, tror Steinnes hun har funnet noe av årsaken til.

– Vi så at man fikk økt motivasjon til å pleie forholdet vårt til andre mennesker, etter å ha sett bilder og videoer av søte babyer og dyr. Så der har du kanskje grunnen til at vi deler i sosiale medier, at vi får lyst til å sende videoene videre til dem vi har et nært forhold til.

Suksessoppskriften burde, ifølge studien til Steinnes, være videoer av søte barn og dyr sammen.

Dogs and kids growing up together — this is what the world needs right now ❤️

Publisert av The Dodo Mandag 28. november 2016

#MoodBooster --Nanny, play with me, no working! --Baby, just a minute. --hmmm, I will stop you with my cuteness!

Publisert av iPanda Onsdag 22. februar 2017

"WHY DON'T YOU LOVE ME?!"

Publisert av For Good's Sake Fredag 12. desember 2014

Kulturstrøm

  • Kostyme som symbol i abortkamp

    Demonstranter kledd i røde kapper og hvite kyser viste i dag sin motstand på slottsplassen mot den nye regjeringens varslede endringer i abortloven. Kostymevalget er en referanse til Margaret Atwoods dystopiske roman «The Handmaid's Tale» som også har blitt TV-serie. Fortellingen handler om et totalitært samfunn hvor grupper av kvinner, «handmaids», iført røde kapper, er slaver i reproduksjonens tjeneste. Kostymet har blitt et symbol i kampen for kvinners rettigheter og mot innskrenking av abortloven verden over. USA, Irland, Argentina og Polen er andre land hvor kvinner har demonstrert kledd som «handmaids».

    Handmaids
    Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
  • Skal gi liv til regjeringskvartalet

    Arkitektkontorene Tuvalu og Vi Oslo har fått oppdraget å skape løsninger som gjør at det nye regjeringskvartalet integreres i byen, skriver Arkitektnytt. Statsbyggs prosjektleder Jo Ulltveit-Moe sier i en pressemelding at målet er at nybyggene skal fungere godt for alle ulike brukere og bidra positivt til bylivet i området.

    Adapt
    Foto: Team Urbis
  • Slutt på pressemøte i Det kvite hus

    President Donald Trump har fortalt pressesekretær Sarah Sanders at det ikkje lenger er verdt bryet å halde jamlege pressekonferansar i Det kvite hus. Grunnen er at han misliker journalistanes dekning, og meiner pressa behandlar Sanders uforskamma.

    Laster Twitter-innhold