Hopp til innhold

Søte dyr og babyer på sosiale medier vekker omsorgsbehovet vårt

Ny forskning har sett på hvilke følelser som oppstår når vi liker og deler bilder og videoer av babyer og søte dyr på sosiale medier.

Kattunge på en utstilling i Moskva

Når vi ser bilder og videoer av søte dyr og babyer blir vi rørt, viser studien til Kamilla Knutsen Steinnes.

Foto: Alexander Natruskin / Reuters Creative

– Dette er ekstremt populært innhold på sosiale medier, som likes og deles mye, noe jeg ville se nærmere på årsaken til, forteller forsker Kamilla Knutsen Steinnes ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO ved OsloMet (tidligere Høyskolen i Oslo).

Kamilla Knutsen Steinnes

Kamilla Knutsen Steinnes har forsket på hvilke følelser vi får når vi ser søte dyr og babyer i sosiale medier.

Foto: Sonja Balci / OsloMet

I masterstudien ved Psykologisk institutt ved Universitetet i Oslo fant hun blant annet at det vekkes et biologisk behov i oss når vi ser store øyne og små neser i bilder og videoer på sosiale medier.

Kama muta

Hun forteller at de fleste testpersonene fikk vekket en sterk følelse, en positiv emosjon av å bli rørt – noe forskerne kaller kama muta.

– Man får en varm følelse i brystet, man kan få gåsehud, noen fikk faktisk også tårer i øynene av å se på en kattunge i 30 sekunder.

Studien til Steinnes er gjennomført i samarbeid med Kama Muta Lab ved Universitetet i Oslo. Den ble opprettet for fire år siden for å se på ulike mekanismer rundt det å bli rørt.

– Utnyttes innen kommersiell markedsføring

Steinnes mener at funnene sier noe om i hvor stor grad vi påvirkes av følelser i hverdagslige beslutninger.

– Vi ser at effekten som søte stimuli har allerede utnyttes innen kommersiell markedsføring, sier Steinnes, og nevner kampanjer fra frivillige organisasjoner.

– Det kan muligens bidra til å øke donasjoner og aktivisme innenfor disse organisasjonene, sier hun, og trekker spesielt frem WWF Verdens naturfond.

– Man ser tydelig at de bruker veldig søte dyr i noen av sine kampanjer, noe som absolutt spiller på følelsene våre. Det er nok nokså effektivt, sier hun.

Karoline Andaur, som er konstituert generalsekretær i WWF Verdens naturfond sier det er naturlig at de trekkes fram siden de jobber med å få en stopp på at dyrearter forsvinner fra jordens overflate.

– Ingenting er bedre enn om vi får med flere på laget for å stoppe den dramatiske utviklingen med tapet av ville dyr i verden, sier hun.

I studien fant Steinnes også en økt motivasjon blant testpersonene til å ta vare på noen etter å ha sett på søte babyer og dyr.

– Litt overraskende kanskje, så kan også dette overføres til andre raser. Omsorgsbehovet vårt er så sterkt at vi føler de samme sterke følelsene overfor en hundevalp som overfor en baby.

Dette er en av videoene som testpersonene fikk se:

Grunnen til at vi får lyst til å dele nettopp slike videoer, tror Steinnes hun har funnet noe av årsaken til.

– Vi så at man fikk økt motivasjon til å pleie forholdet vårt til andre mennesker, etter å ha sett bilder og videoer av søte babyer og dyr. Så der har du kanskje grunnen til at vi deler i sosiale medier, at vi får lyst til å sende videoene videre til dem vi har et nært forhold til.

Suksessoppskriften burde, ifølge studien til Steinnes, være videoer av søte barn og dyr sammen.

Kulturstrøm

  • TV 2-leiinga beklagar oppførselen til Fredrik Græsvik

    Privatpersonen Eirik Furuseth fekk meldingar frå TV 2-journalist Fredrik Græsvik etter at Furuseth hadde skrive ein Facebook-melding om TV 2 si handtering av skyteepisoden i Oslo.

    Furuseth opplevde meldingane frå Græsvik som truande. TV 2 beklagar oppførselen frå journalisten.

    – Vi beklagar at førespurnaden blei sendt frå journalisten overhovudet. Det var ikkje dekning for slike påstandar, og det er dermed brot på våre eigne rutinar, skriv utanrikssjef i TV 2, Aslaug Henriksen i ein e-post til Nettavisen, som først skreiv om saka.

  • Oslo Pride ventar med arrangement til etter sommarferien

    I går vart trugselnivået i Noreg sett ned frå høgste nivå, nivå fem, til nest høgste nivå, nivå fire. Politiet i Oslo har sagt at dei vil vurdere kvart enkelt offentleg arrangement no.

    Oslo Pride presiserer likevel at dei ikkje vil arrangere noko i Oslo akkurat no. Dei skal diskutere vegen vidare med det skeive miljøet etter sommarferien.

    Likevel meiner leiar i Oslo Pride, Inger Kristin Haugsevje, at det er viktig at resten av landet gjennomfører planlagde arrangement.

    – No er det viktigare enn nokosinne å delta på pride i bygda og i byen du bur, seier ho.

    Ho oppmodar alle til å slå ring om sine skeive, og at dei støttar opp om lokale markeringar.