40 prosent av europeerne foretrekker en sølvfarget bil. 35 prosent av japanerne gjør det samme, mens bare 22 prosent av amerikanerne. Hvorfor?
- Bilen virker større, og sølvfargen får fram designeffektene. Metallic-farger er dominerende på så vel billige, som dyre biler, sier Finn Tandberg, direktør i Bilimportørenes Landsforening.
Det finnes trender når det gjelder vårt valg av farge på bilen. En tidligere hit har vært hvitt. Nå er det helt ut. Faktisk kan den hvite lakken trekke innbytteprisen på bilen ned. Kun seks prosent av europeerne vil ha en hvit bil. I Japan er dette tallet 35 prosent, mens det i USA er 16 prosent som er åpen for tanken på hvit bil.
Skjuler skitt
Tandberg peker også på en annen praktisk fordel med den skinnende sølvfargen. Skitten synes nemlig ikke så godt.
- Grunnen til at jeg har valgt sølvfarge på de tre siste bilene jeg har hatt er møkka. Skitten vises ikke så godt på sølvfargete biler. Har du en mørk grønn eller sort bil og lar den stå i Oslo over natta, er den helt grå dagen etter, forteller han.
Retrotrend
Opel Speedster. Tøff bil, feil farge.
Art Director Einar Fjøsne i Try Reklamebyrå holder en knapp på at det er retrobølgen vi er inne i, som er utslagsgivende for fargevalget.
- At folk skal ha sølvfargete biler høres ut som en retrotrend, sier han og tenker på 60- og 70-talls bilene.
For noen år siden skulle ”alle” ha rød bil. I Japan oppfattes denne fargens som skrikende, mens 14 prosent av amerikanerne ville valgt denne fargen.
- Trenden er at folk velger en sølvfarget bil, og det går på bekostning av rødt, sier Finn Tandberg.
- Det er rart at så mange menn velger rød bil, de ville aldri valgt noe annet som er rødt. En mann ville neppe ha valgt en rød mobiltelefon, mens en rød bil er greit. Jeg har på følelsen av at når det gjelder biler hopper man over det man liker, konkluderer Fjøsne.