Hopp til innhold

Snur hele medienorge på hodet

Norske medier går langt i å dekke Justin Biebers besøk i Norge denne uken. Egen app og TV-kanal er blant tjenestene som skal mette sultne «beliebere».

Pressekorps på Gardermoen

Pressen samlet seg på Gardermoen for å ta imot Justin Bieber tidligere i dag. Flere medier bruker mye ressurser for å

Foto: Junge, Heiko / NTB scanpix

Justin Bieber

En 19 år gammel kanadisk gutt får mye spalteplass i norske medier denne uka.

Foto: Varfjell, Fredrik / NTB scanpix

Justin Bieber ankom som kjent Norge i dag for å holde den første av sine tre konserter på Telenor Arena på Fornebu. Siden søndag har Bieber-feberen begynt å spre seg, og allerede i de tidlige morgentimene i dag begynte forventningsfulle «beliebere» å stille seg i kø for å være førstemann inn på konsertarenaen.

Også hos norske medier har det vært en slags Bieber-feber de siste ukene. Med flere saker og forsideoppslag hver eneste dag, skal det vanskelig gjøres og ikke være oppdatert.

Egen TV-kanal

I NRK er flere redaksjoner i sving for å få med siste nytt i forbindelse med Bieber-besøket. Det er ikke noe eksakt tall på hvor mange medarbeider som jobber med Bieber-stoff, men både Dagsrevyen, P3, NRK.no og Supernytt dekker saken.

Hos TV 2 har Justin Bieber fått sin egen TV-kanal, og redaktør i TV2.no, Bård Espen Hansen, sier at de har en flerkameraproduksjon som går kontinuerlig så lenge Bieber er i Norge.

– Vi har kamera på Gardermoen, hotellet hans i Holmenkollen og ute på Fornebu. Ellers har vi direkte flyttbare kamera rundt i Oslo sentrum, sier Hansen til NRK.no.

Både TV 2 og TV2.no satser tungt på Biebers besøk. Ifølge Hansen gjennomføres en direkte TV-sending på et nivå som aldri tidligere har vært gjort på nett i Norge.

I alt har de hele 50 medarbeidere, både journalister og teknisk personell i sving i forbindelse med Bieber akkurat nå.

– Nå bruker vi anledningen til å teste nye løsninger for å sende TV på nett. Derfor dekker vi det mer hardcore enn det vi ville gjort normalt. Topplinjen er at Bieber-kanalen finner du på TV2.no, sier han.

Utfordrer VG

Selv om Justin Bieber i Norge ikke er den viktigste nyheten sett i lys av blant annet terroren som akkurat rammet Boston i USA, er det et såpass stort fenomen at det dekkes i Norge.

– I fjor ble de fleste medier tatt på sengen, og ingen var forberedt på galskapen. De fleste er rustet opp for dette denne gangen og dekker det på en helt annen måte. Særlig de tabloide mediene som TV 2, VG og Dagbladet satser tungt på det. VG-TV satser, men vi skal lære dem hvem som virkelig kan lage web-tv, understreker Hansen.

Også VG har satset stort på Bieber-besøket. For en tid siden lanserte de applikasjonen VG Spesial – Alt om Justin, som for øyeblikket ligger på sjetteplass på topplisten for mest populære kjøpte applikasjoner i AppStore.

Appen koster 21 kroner og byr på det meste av den informasjonen du skulle trenge om superstjernen. Alt fra blodtypen hans til de siste nyhetene om ham.

Avdelingsleder i VG Rampelys, Ellen Limstrand, forteller i et intervju med Kampanje at dekningen av Justin Biebers Norgesbesøk er den største ressursbruken de har planlagt i år.

– Viktig å dekke det på vår måte

Aftenposten produserer i likhet med VG både TV-, digital-saker og papirsaker. De har økt beredskapen på tvers av redaksjoner nå som Justin Bieber kommer til Norge.

– De siste dagene har vi brukt to-tre medarbeidere til analyse og forhåndsstoff. I dag, som er den viktigste dagen for oss, har vi 9–10 medarbeidere fra Oslo- og kulturavdelingene, men det vil bli betydelig mindre de neste dagene, sier kultur-, debatt- og forskningsredaktør i Aftenposten, Knut Olav Åmås, til NRK.no.

De er opptatt av å skrive om Justin Bieber på nett og papir på sin måte, og synes ikke de er så omfattende, ekspansive og detaljorienterte som tabloidavisene.

Likevel mener Åmås det er naturlig med omfattende dekning fordi han er verdens største musikkfenomen akkurat nå.

– Jeg synes kanskje noen bruker litt for mye plass, men det er hvert enkelt medium sin vurdering ut fra profil og målgruppe. Det vil være forskjeller fra avis til avis og medium til medium. For oss er det viktig at noe av det vi skriver er ren underholdning, men ellers forsøker vi å legge vesentlighetskriteriet til grunn for det meste vi skriver om Justin Bieber, sier han.

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober