Hopp til innhold

Snøhetta bygger «kopi» av Oslo-operaen i Sør-Korea

Norske Snøhetta har vunnet arkitektkonkurransen om operahuset i Sør-Koreas nest største by, Busan, med et bygg som er svært likt operaen i Oslo. – Det blir dessverre enda finere enn i Oslo, advarer arkitektene bak.

Operahuset i Busan - oversiktsbilde

Operaen i Busan åpner seg opp mot havet på samme måte som operahuset i Oslo.

Foto: MIR/Snøhetta

Når innbyggerne i havnebyen Busan i Sør-Korea skal få nytt operahus, ønsker de seg mye av det samme som for operahuset i Oslo:

Et bygg som ligger ved havna, som er åpent for hele befolkningen, og som forbinder byen og havet.

Da er det kanskje ikke rart at det var norske Snøhetta, som står bak Operaen i Oslo, som stakk av med seieren i arkitektkonkurransen.

– Dette prosjektet er i det hele tatt veldig likt som operaen i Oslo, og det bygger på mange av de samme tankene. Vi håper dette bygget blir et symbol på Busan på samme måte som operaen i Oslo, sier arkitekt Robert Greenwood i Snøhetta, som har ledet arbeidet sammen med Thomas Fagernes.

Snøhettas team fikk beskjeden torsdag formiddag, og var allerede i gang med å feire sammen med sine koreanske partnere da NRK snakket med dem torsdag formiddag.

Se video av prosjektet til Snøhetta.

Se animasjon av operaen i Busan. Foto: MIR/Snøhetta.

Åpent tak

Likhetstrekkene mellom planene for operahuset i Busan og operahuset i Oslo er slående:

Bygningen skal ligge ytterst ved havnefronten, det blir mulig for publikum å gå opp på taket, lobbyen åpnes opp med store glassfasader og veggen på innsiden dekkes med bølgende treelementer.

– Det er et spesielt bygg i formen og måten det tar imot folket og byen på. Det er et bygg som er veldig åpent, sier Greenwood.

Operahuset i Busan - sollys

Sollyset treffer bygningen.

Foto: MIR/Snøhetta

Operahuset i Busan blir omtrent like stort som i Oslo, men med en litt større hovedsal. Salen skal kunne ta imot 1.800 publikummere, mens den i Oslo tar 1.358.

Men det er tydeligvis ikke bare der at operahuset i Busan overgår Oslo.

– Med operahuset i Busan har vi tatt ting enda et steg videre enn i Oslo, sier Greenwood.

– Blir det et finere operahus enn i Oslo?

– Ja, det blir dessverre litt finere, sier Greenwood og ler.

Byggestart neste år

Oslo kan imidlertid sole seg i glansen over sitt «nybygg» i noen år til.

Operahuset i Busan har først byggestart neste år, og er ventet å stå ferdig om tidligst tre år.

Prislappen for prosjektet er på 240 billioner koreanske WON, noe som tilsvarer 1,2 milliarder kroner.

Til sammenlikning kostet det norske operahuset 4,2 milliarder kroner, så på det området er i hvert fall Oslo den soleklare vinneren.

Men så er da byggekostnadene i Sør-Korea betydelig lavere.

Operahuset i Busan - lobby

Fra lobbyen.

Foto: MIR/Snøhetta
Busan operahus

Hovedsalen.

Foto: MIR/Snøhetta

Kulturstrøm

  • Artisten Tom Verlaine er død

    Artisten Tom Verlaine døde lørdag etter en kort tid med sykdom. Han ble 73 år gammel. Kunngjøringen av hans bortgang ble formidlet av Jesse Paris Smith, som er datteren til artisten Patti Smith, skriver New York Times.

    Verlaine var trolig mest kjent som frontsanger, gitarist og låtskriver i bandet Television og albumet «Marquee Moon». Bandet brøt opp i 1978 før de samlet seg igjen i 1992. Samme år var bandet gjester i NRK-programmet Gundersen & Grønlund A/S.

    Verlaine hadde også en solokarriere.

    Han skrev blant annet sangen "Kingdom Come" på David Bowies ikoniske album Scary Monsters fra 1980.

    Hans egentlig navn er Thomas Miller, men tok artistnavnet Tom Verlaine inspirert av den franske poeten Paul Verlaine, skriver The Guardian.

    ifølge NTB står han på 56. plass på Rolling Stone magasins liste over de 100 beste gitarister gjennom tidene.

    Artist Tom Verlaine og bandet Television var gjester hos NRK i TV-programmet Gundersen & Grønlund A/S i 1992.
Lørdag 28. januar døde Tom Verlaine, 73 år gammel.
    Foto: Fra NRK-programmet Gundersen & Grønlund A/S
  • Vixen Awards: Julie Lorentzen ble årets influencer

    Prisutdelingen Vixen Awards 2022 gikk i kveld av stabelen. Her samlet landets største influensere seg for å hylle hverandre med glitter og glans.

    Stemningen var tidlig satt da programleder Alexandra Joner begynte showet med å vitse om alt fra bransjens mange samlivsbrudd til aktuelle hendelser fra det siste
    året:

    – Jeg ville jo skrive en vits om Atle Antonsen, men den vitsen ble for mørk til å være med her, sa hun til en blanding av latter og sjokkerte ansikter fra salen.

    I salen var også prinsesse Märtha Louise til stede, som fikk være vitne til at datteren Leah Isadora Behn vant prisen for årets beautyinfluencer for andre år på rad. Takketalen rettet hun mellom annet mot å tørre å «legge ut ting» uten å bry seg om hva andre tenker:

    – Og en ting jeg har tenkt veldig mye på i det siste, er sånn bare å – sorry, mamma! – å gi faen i hva noen har å si.

    Kveldens kanskje mest prestisjefulle pris, «Årets Influenser», gikk til Julie Lorentzen. Hun var ikke til stede under utdelingen, men den tydelig rørte kona Camilla Lorentzen mottok prisen på hennes vegner.

    Mot slutten av showet ble det også klart at Juryens Hederspris gikk til Emilie Nereng. Denne prisen deles ikke ut hvert år.

    Her er vinnerne i alle kategoriene:

    * Mote: Jenny Skavlan

    * Beauty: Leah Isadora Behn

    * Helse: Wasim Zahid

    * Sport og trening: Magnus Midtbø

    * Reiseliv: Julie Valsø

    * Underholdning: Johanne Massey

    * Livsstil: Julie Lorentzen

    * Interiør, bolig og uterom: Mads Clemmetsen

    * Mat: August og Martin

    * Bærekraft: Hanne Lene Dahlgren

    * Gullpenn: Frida Marie Grande

    * Sterke mening: Kaveh Rashidi

    * Forbilde: Morten Marius Skau

    * Stjerneskudd: David Mokel

    * Business: Fæbrik

    * Folkets favoritt: Jørgine Massa Vasstrand

    * Årets influencer: Julie Lorentzen

    * Juryens hederspris: Emilie Nereng

    Emilie Nereng vant Juryens Hederspris under Vixen Awards 2022.
    Foto: Lise Åserud / NTB
  • Dataangriperne bak Amedia-hackingen stanset av FBI

    FBI, US Secret Service, Europol, politiet i Tyskland og Nederland har vært i spissen for en skjult operasjon hvor de har infiltrert infrastrukturen til Hive ransomware. Også Oslo politidistrikt og Kripos har deltatt i dette samarbeidet, opplyser politiet i en pressemelding.

    – Oslo politidistrikt har det siste året, i samarbeid med Kripos, etterforsket løsepengeangrep rettet mot ulike virksomheter i Norge. Infrastruktur tilknyttet HIVE er antatt å ha vært benyttet ved flere av disse angrepene, sier Erik T. Hansen, politiadvokat ved avsnitt for finansiell cyberkriminalitet i Oslo politidistrikt.