NRK Meny
Normal

– Facebook er blitt gammeldags

Ungdom ønsker mer privatliv og vil ha mindre grupper på sosiale medier, ifølge et pågående forskningsprosjekt ved Universitetet i Oslo. Snapchat er mest populært.

Snapchat

Helene Meek Lindås, Sofie Engelschiøn, Kamilla Johnsen og Victoria Ringen er hyppige brukere av bildeappen Snapchat.

Foto: Kristine Sterud / NRK

Mobilene er aldri lagt unna for 17-åringene Sofie Engelschiøn, Victoria Ringen, Helene Meek Lindås og Kamilla Johnsen. De bruker sosiale medier daglig, og er bevisste på hva de deler hvor.

– På Facebook er det mer formelt. Jeg publiserer ikke på Facebook om jeg har en dårlig dag, det deler jeg heller på Snapchat, sier Helene Meek Lindås.

Sofie Engelschiøn er enig og synes Snapchat er mer hverdagslig enn Facebook og Twitter.

Det stemmer overens med et pågående forskningsprosjekt fra Universitetet i Oslo som viser at ungdom ønsker mer privatliv, og flere lukkede rom, på sosiale medier.

Ønsker mindre grupper

– De unge migrerer til mindre rom der de har større grad av regulering og oversikt over hvem som er i gruppen, sier Lin Prøitz.

Hun er forsker ved psykologisk institutt ved UiO, og har sammen med to andre forskere dybdeintervjuet 24 ungdommer om sosiale medier.

– Mange av de unge ønsker i større grad å ha mindre grupperinger, der det er ulike kutymer i forskjellige grupper, forklarer hun.

Lin Prøitz

Lin Prøitz forsker på ungdom og sosiale medier.

Forskeren sier det handler om tilhørighet, og at siden dagens 17-åringer har vokst opp med sosiale medier har de stor kompetanse på feltet. På Facebook opplever de ofte at det er for mye sammenblanding av relasjoner.

– På Facebook har du jo foreldre, kollegaer, medelever, søsken, og alt inne i en pøl som rotes sammen og fremstår kaotisk.

Snapchat størst blant de unge

Over halvparten av oss er på Snapchat, ifølge tall fra Ipsos. Snapchat er det nest største sosiale mediet i Norge, etter Facebook. Bruken er størst blant de unge: Rundt 90 % av de mellom 18–29 år har profil på Snapchat.

Når det gjelder de under 18, er Snapchat det mest populære, ifølge tall fra Medietilsynet.

Også Medietilsynet ser denne tendensen med ønsket om mer privatliv. De sier at norsk ungdom heller deltar i grupper og private chatter enn å dele ting offentlig.

I USA kan Snapchat på sikt til å bli større enn Facebook. I hvert fall ifølge prognosene fra eMarketer.

Mobilene

Mobilene er aldri langt unna. Jentene var seks år det året Facebook ble lansert.

Foto: Kristine Sterud / NRK

Mener Facebook er gammeldags

Venninnegjengen sier de er veldig bevisste på hva de legger ut på hvilke sosiale medier.

– Facebook bruker jeg bare til å snakke med folk, jeg legger ikke ut noe der, sier Victoria Ringen.

De mener også at Facebook begynner å bli gammeldags.

– Det er på en måte tatt over av generasjonen over oss, sier Ringen og kommer med et eksempel fra da hun tok av tannreguleringen sin:

– Da tok mamma bilde av meg og skrev «Nå har godjenta tatt av reguleringen».

Selv ville hun heller lagt et slikt bilde ut på Instagram.

– Og jeg tok et bilde til Snapchat i det sekundet jeg gikk ut tannlegedøren, sier hun.

Kulturstrøm

  • Kurt Nilsen flytter hjem til Bergen

    Kurt Nilsen gir opp Østlandet og flytter hjem igjen. Sangeren ønsker å reetablere seg i Bergen og styre karrieren herfra, skriver BT. Nilsen har bodd i Minnesund i to år sammen samboeren. I vår ble det brudd mellom de to. Nå ser han frem til å turnere med julekonserter rundt om i Norge.

    kurt 3
    Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
  • Støre: – 22. juli ble et begrep

    – For sju år siden ble 22. juli et begrep i vår historie, med alt den dagen rommer av lidelse, smerte og sorg, sa Ap-leder Jonas Gahr Støre i sin tale på Utøya.

    Minnemarkering på Utøya 22. juli.
    Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix