På et luksushotell i Paris sitter Cathrine Børter og viser frem smykkene sine.
Fra perler i en eske til internasjonal suksess.
På et luksushotell i Paris sitter Cathrine Børter og viser frem smykkene sine.
Opp fra en skoeske serverer hun kolleksjonen sin til noen av verdens mektigste innkjøpere.
Materialet i smykkene er laget av glass, gullbelagt kobber, sølv og gullbelagte rondeller og ferskvannsperler.
«Jeg er som en kråke, jeg liker alt som glitrer.»
Cathrine har møtt innkjøperne fra Net-a-Porter før. Året før fikk hun en e-post av den internasjonale nettbutikken som ba om et møte med henne i London.
Dette kunne være en mulighet til å nå ut til kunder i hele verden ...
«Jeg drar til London for å møte dem, men møtet gikk kjempedårlig.»
Det blir ingen avtale og Cathrine drar hjem for å jobbe mer og videreutvikle designet. Ett år etter ber hun om et nytt møte, for nå føler hun seg forberedt og klar.
Innkjøpsteamet til Net-a-Porter ber henne om å komme til Paris.
«Jeg møter dem under Paris Fashion Week. Og siden jeg ikke hadde et showroom måtte jeg ta med meg alle smykkene i en skoeske.»
Hun beskriver smykkene som organiske, skulpturelle og noe som alene skal kunne løfte et antrekk.
Cathrine prøver å være litt diskret der hun sitter med skoesken i fanget og klar for å høre dommen fra innkjøperne.
«Jeg fikk noen skeptiske blikk fra de hotellansatte. Det føltes nesten som jeg drev med noe ulovlig, der jeg dro frem smykke på smykke opp fra esken.»
Børter er ikke helt fersk i gamet. I seks år hadde hun designet klær for det norske merket FWSS, da hun en dag tok frem perlene.
Hjemme i fødselspermisjon begynner hennes aller første smykker å ta form.
Hun legger ut bilder av det hun lager på Instagram.
Responsen er overveldende positiv og mange ønsker å kjøpe. Hun får til å selge såpass mange smykker at hun kan gjøre det til en fulltidsjobb.
I Paris ser også innkjøperne hos Net-a-Porter potensialet i perlene til den norske designeren. Denne gangen ender det med bestilling.
Nå begynner ballen å rulle for alvor. Flere legger merke til smykkemerket fra Oslo.
Smykkene hennes får større etterspørsel og flere butikker gjør innkjøp.
Så begynner store artistnavn å melde sin interesse.
«Det er jo et merke som kler å være på scene.»
«Artister som Katy Perry, Zayn Malik, Cardi B og Doja Cat har alle gått med Pearl Octopussy.»
Da Oslo Runway kom med en forespørsel om visning under moteuken, var hun først nølende.
«Fordi det er en så stor jobb og det krever mye tid.»
De største smykkene lager hun selv i studio. Perle-bh'en og strassblazeren lages kun på bestilling.
Smykkene som produseres i store kvantum lages på fabrikker i Thailand, India og Kina.
«Det er mye sjel i hvert produkt.»
I dag drifter Cathrine merket fra et studio på Grünerløkka i Oslo.
«Det er en krevende jobb å leve av design. Jeg har vurdert å gi opp, ja! Man kan miste troen på seg selv og motivasjonen.»
«Da er det bra å ha folk rund seg. Du må elske dette!»
Her sammen med Ella og Amina, som utgjør teamet.
Etter visningen på Oslo Runway kan vi høre publikum dele begeistringen over det de nettopp har sett. Noen sier at de ble rørt til tårer.
Da er det klart at det gir mersmak for designeren selv.
«Vi hadde ikke laget det vi har nå om vi ikke hadde hatt denne arenaen.»
Hva tenker hun om veien videre?
«Vi må ha hårete mål. Og da håper vi på verdensherredømme, selvsagt.»
«Og å se Beyoncé i smykkene våre på sin neste verdensturne.»