Lytterkonkurranser, trafikkinformasjon og lett popmusikk, slik er det mange som kjenner den kommersielle radiokanalen P4. Ansvarlig redaktør, Rune Brynhildsen, innser at radioen må satse på flere kulturprogrammer for å vinne kampen om den nye konsesjonen.
- Dessverre så har kulturuttrykket og kulturjournalistikken falt i vanry hos mange, fordi den anses ofte som utilgjengelig og litt elitistisk. Vi håper jo at vi, gjennom vår måte å fortelle historier på og drive radiojournalistikk på, kan være med på å revitalisere kulturjournalistikken på radio.
Vurderer kulturredaktør
P4 har allerede inngått en kontrakt med den tidligere kulturredaktøren i Dagsavisen, Cathrine Sandnes.
- Foreløpig er hennes rolle definert til å være en av våre spesialmedarbeidere på kulturfeltet når det gjelder teater og revy, men også andre sjangere innenfor kulturen, sier Brynhildsen.
Brynhildsen vurderer også å ansette en kulturredaktør.
- Kan man være et kulturorgan med krav på å bli trodd og respektert, er det muligens noe man bør ta innover seg og ta alvorlig.
Satser igjen
Rett før jul tapte P4 kampen om å beholde sin egen konsesjon. Nå har de en ny sjanse, Kulturdepartementet har utlyst den såkalte P5-konsesjonen. P4 har imidlertid mange harde konkurrenter. Både VG, TV 2 og Aller-konsernet som står bak Radio 1 er interessert. Brynhildsen er likevel sikker på at P4 vil vinne kampen om P5-konsesjonen.
- Vi må ta på alvor at vi ikke var bra nok i forrige runde, men vi skal være aller best denne gang.
Søknadsfristen for P5-konsesjonen er 30. april.
Kulturnytt, NRK P2, fredag 28. mars 2003