Hopp til innhold

Slottsfjellfestivalen skulle vært reddet før jul – mangler fortsatt livsviktige avtaler

Festivalledelsen satt jula som frist for å redde neste års festival. Snart én uke på overtid mangler festivalen fortsatt avtaler med flere kreditorer.

Kamelen stagediver på Slottsfjellfestivalen

Slottsfjell har vært en av Norges største festivaler siden 2003. Nå er festivalen nær konkurs. En uke etter fristen for å redde festivalen, mangler fortsatt viktige avtaler med kreditorene.

Foto: Tom Øverli / NRK P3

– Vi har en god dialog med de fleste kreditorene våre, og har kommet til enighet med mange av dem. Men fortsatt er det noen som ikke er helt overbeviste, sier daglig leder Johannes Lund i Slottsfjellfestivalen.

Han og resten av festivalledelsen jobber for tiden med å redde Slottsfjellfestivalens eksistens, etter publikumssvikt og millionunderskudd i år.

Internt satt festivalledelsen en frist til jul for å få reddet festivalen. Slik har det ikke gått. Seks dager inn i romjulen, mangler fortsatt Slottsfjellfestivalen gavepakken som sikrer fortsatt drift i 2019.

– Det er riktig at vi satt frist til jul, men nå får vi sannsynligvis ingen 100 prosent avklaring før over nyttår. Med det sagt, ser vi positivt på sjansene for at det blir festival til neste år, sier Lund.

Ansatte godtok lønnskutt

Festivalens eneste faste ansatte ved siden av Lund har vært permittert siden starten av desember. De aller fleste som jobbet for festivalen i sommer godtok betydelige lønnskutt.

Den siste formelle orienteringen fra ledelsen kom 12. november, i et innlegg i de ansattes interne Facebook-gruppe.

Der skrev festivalledelsen at de fortsatt hadde håp om å redde festivalen, men at fremtiden var høyst usikker.

Lund jobber nå på spreng for å få kreditorene med på en avtale der festivalen betaler tilbake 10 prosent av gjelden sin.

– Vi har fått med flere kreditorer på avtalen, men noen trenger mer tid til å tenke over dette, sier Johannes Lund.

Satyricon på Slottsfjell 2014

Slik så det under Slottsfjell i 2014. Fire år senere sliter festivalen med å overleve.

Foto: Erlend Laanke Solbu

To oppkjøp kollapset

Festivalens styre var i løpet av sommeren og høsten i samtaler med to potensielle kjøpere av festivalen, men begge valgte å trekke seg etter langvarige forhandlinger.

Årsaken til de havarerte salgene var underskuddet festivalen bærer med seg.

Selskapet som driver festivalen, Baglerbrønnen Drift AS, gikk i fjor med et underskudd på fem millioner kroner – før nedturen med årets festival.

Selskapet mistet også egenkapitalen i fjor, og hadde ved utgangen av 2017 en negativ balanse på 1,9 millioner kroner.

Vil måtte endre festivalen

I mai fikk festivalen 100.000 kroner i årlig støtte fra Tønsberg kommune fra 2019, for å demme opp for den økende konkurransen festivalen har opplevd de siste årene.

Det er første gang festivalen har mottatt offentlig støtte siden starten i 2003.

Selv om festivalen drar i land avtalen med kreditorene, vil neste års festival bli nødt til endres.

Ledelsen må avgjøre om festivalen skal satse på et begrenset antall store internasjonale stjerner, eller et bredere program med mellomstore og små artister.

Imagine Dragons

Opp i røyk? Store artister som Imagine Dragons har gjestet Slottsfjellfestivalen. Dersom festivalen lever til neste år, må de prioritere enten få og store internasjonale navn eller flere og mindre artister.

Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix

Konkurrenter som Stavernfestivalen i Larvik og Øyafestivalen i Oslo er allerede godt i gang med billettsalg og booking av artister til neste års festivaler.

Konkurrentenes forsprang og den stadig kortere planleggingstiden før sommeren bekymrer imidlertid ikke festivalsjef Lund.

– Den første festivalen i 2003 ble påbegynt i april. Det er fortsatt mange artister å velge mellom, så det bekymrer vi oss ikke for, sier Lund.

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober