Widvey kom med en rekke klare utspill om regjeringens framtidige mediepolitikk på et møte i Norsk Redaktørforening tirsdag. Lavere pressestøtte, likebehandling og større uavhengighet fra staten er hovedpunkter i Widveys mediepolitikk.
Plattformnøytral
Hun mener dagens pressestøtteordning, der det ikke er moms på papiraviser, men full moms på medier som distribueres digitalt, hindrer utviklingen.
– Pressestøtten må gjøres plattformnøytral. Dagens ordning hindrer innovasjon ved at myndighetene betaler mediene for å holde seg på papir, sa Widvey, som varslet at støttenivået vil gå ned med den borgerlige regjeringen.
– Stor avhengighet av statsstøtte virker konserverende. Vi ønsker å redusere nivået på pressestøtten og gjøre vilkårene like. Vi mener at dette samtidig vil redusere medienes behov for støtte, sa Widvey.
- Les også:
- Les også:
Setter fart
Hun varslet at regjeringen vil sette fart i arbeidet med å innføre lik lav moms for mediene.
– Dette må avklares med ESA, i likhet med de andre delene av mediestøtten, sa ministeren, som varsler at hun sammen med den nye europaministeren, Vidar Helgesen (H), raskt vil i dialog med ESA i Brussel.
– Jeg tror det er et handlingsrom innenfor EØS-avtalen for denne typen ordning. Dette vil vi undersøke, sier hun.
Kulturministeren vil ikke tallfeste hvor momsen vil ligge for elektroniske medier. Tidligere har det vært nevnt et nivå på rundt 8 prosent. Hun kunne ikke gi et klart svar på hvilke digitale medier som skal omfattes av en ny ordning.
Ser på NRK
Kulturministeren varslet også at hun vil gå gjennom hvordan det lisensfinansierte NRK finansieres og hvordan ressursene blir brukt. Det settes nå i gang et omfattende arbeid i Kulturdepartementet med en ny kringkastingsmelding.
– Det er tydeligere enn før at NRKs markedsposisjon kan være en utfordring. Og jeg er glad for signalene fra NRK om at kringkasteren skal fokusere på kjerneoppgavene, sa Widvey.
Generalsekretær Kjersti Løken Stavrum i Norsk Presseforbund mener hun hørte enkelte nye toner fra kulturministeren.
– Widvey introduserer et for meg nytt begrep, nemlig likebehandling av «aktører». Mediebransjen bør bidra til at disse defineres ut fra redaktøransvaret og de redigerte medienes etiske regelverk, sier hun til NTB.