Slik vil han spre «ekte kjærlighet»

Den kinesiske performancekunstneren Kang Yi poserte med hundrevis av sugemerker på kroppen. – En kritikk av grisete og forvridde verdier når det gjelder kjærlighet, sier kunstneren.

Kang Yi - kinesisk performancekunstner

Kang Yis nyeste performance vekker oppmerksomhet.

Foto: ALI213.net

Performancekunstneren Kang Yi's siste opptreden har vakt oppsikt på sosiale medier i Kina.

Bildene av den unge kunstneren spres nå til et stort publikum og diskuteres heftig i kinesiske nettforum.

Det var i desember at Kang stilte seg opp på et auditorium i byen Guangzhou, nesten uten klær på kroppen.

Armene var bundet til en treplanke, og foran sine edlere deler og ned fra armene hadde kunstneren hengt grillede kyllinger.

Håret var forlenget med røtter fra et tre, og strakte seg helt ned til anklene.

Kang Yi - kinesisk performancekunstner

Kang Yi fikk hjelp av en student til å dekorere kroppen med store mengder sugemerker.

Foto: ALI213.net

Sugemerker

I løpet av den halvannen timen performancen varte, sørget en studine fra kunstakademiet i Hunan-provinsen for å lage flere hundre sugemerker på kroppen til kunstneren.

Formålet med verket er å kritisere holdinger rundt kjærlighet som er motivert utelukkende av nytelse, og ikke av ansvar, ifølge nettstedet chinasmack.com, som videreformidler nyheter om kinesiske nettfenomener.

Etter at Kang var påført hundrevis av sugemerker, ble stuntet avsluttet ved at tre bøtter med iskaldt vann ble helt over kunstneren.

– Forvridde verdier

Mannen bak verket hevder at trerøttene i håret symboliserer tidens gang, og at kyllingene representerer kvinner.

Sugemerkene henspiller på seksuelt begjær.

Gjennom performancen håper Kang å inspirere ungdom til å søke etter «ekte», tradisjonell kinesisk kjærlighet.

Kang Yi - kinesisk performancekunstner

– Folk bør jage ekte kjærlighet, sier kvinnen som laget sugemerkene.

Foto: ALI213.net

– Verket er en kritikk av grisete og forvridde verdier når det gjelder kjærlighet, sier kunstneren.

Kritiseres

Vannkastingen, som avsluttet verket, skulle understreke en form for kulde.

Kang peker på at det er uunngåelig at kontakten med en kvinnelig kropp vil fremkalle en reaksjon.

– Så vannet representerer at man er nødt til å velge mellom is og flammer. Mellom begjær og avholdenhet, sier han.

På nettet er stuntet blitt møtt med stor grad av skepsis og kritikk, og mange kinesiske nettbrukere uttrykker avsky over bildene fra performancen.

Det er ikke første gang Kang Yi skaper kontroverser rundt arbeidene sine.

En rekke stunts utført i gatene i Guangzhou i det siste har ført til oppstandelse fra forbipasserende, og har blitt slått ned på av politiet.

Se video av opptrinnet her: