Lørdag formiddag og forberedelsene til «mega-operakor» på Opera-taket starter.
Denne refleksvest-gjengen er markører, som skal vise korsangerne hvor de skal stå.
For det er ikke tilfeldig hvor folk står i et kor. Vanligvis er herrestemmene bakerst, men produsent Jan Helge Trøen dro mannfolka lenger fram.
– Min erfaring er at gutta føler seg litt tryggere om de er omgitt av kvinner, samtidig som vi gjorde noen «arealmessige betraktninger».
Dørene åpner og korsangerne strømmer opp på taket.
Samtidig inne i operasalen øver Operakoret intenst ...
... sammen med et lystig orkester.
På en liten time blir det vakre marmortaket fylt opp av korsangere fra hele landet:
Og så skjer det! 3026 sangere stemmer i. Verdis «Slavekoret» runger utover publikum som står rundt taket, ved inngangspartiet og langs ved langkaia vis-à-vis Operataket.
Og hvorfor ikke slenge på en bursdagssang, når man først står der?
Operaen må ha vært snill i år, for været var mildt sagt nydelig!
Og imens folk tar selfier, bryllupsbilder og bader ute ...
... sniker Hans Olav Brenner seg inn i dansesalen (så vidt uten uhell) for å snakke med ballett-veteran Kristian Støvind om hvordan «gummipakningene i leddene begynner å bli litt sprø».
Litt lenger inn i bygget møter vi operasanger Jens-Erik Aasbø som forbereder seg før kveldens konsert. Han har fulgt formiddagens TV-sending fra hjemme på Tøyen, og innrømmer at det kribler litt ekstra.
– Jeg er vel egentlig ikke nervøs for kvelden, men jeg kjenner på den gode stemninga etter å ha sett det store koret på taket. Det var flott!
Komiker med operaerfaring, Atle Antonsen, har tatt plass i sofaen til Ingrid Gjessing Linhave og forteller om hvordan han opplevde «karrieren» som operasanger.
– Jeg var først og fremst opptatt av å ikke ødelegge for de andre, og jeg var opptatt av å kunne teksten. Med et symfoniorkester i grava er det ikke bare å starte på nytt om noe skjærer seg, sier Antonsen.
- Se hele talkshowet her.
Og så, selve Opera-forestillingen! Publikum i salen er «operajomfruer», altså folk som aldri før har vært i bygget. En annen «jomfru» er Mikkel Niva, som fikk en aldri så liten rolle i «La Traviata».
Solist Jens-Erik Aasbø, som vi tidligere møtte i sminken, suser innom Per Sundnes og Frode Larsen i deres «back stage-show» for vise fram %#"#@#.
Og med det gikk Operaen inn i natten, som et ett år eldre praktbygg.
Gikk du glipp av det som kanskje var verdens rareste «opera-bakomshow»? No worries, se det her:
Se La traviata-forestillingen her:
Talkshowet fra Operaen kan du se her:
Er det noe annet du leter etter? Alt vi sendte ligger søkbart i programoversikten.