Slik tvitret verden etter terroren i Paris

Se den fascinerende animasjonen av hvor millioner av Twitter-beskjeder kom fra.

Twitter hadde torsdag registrert 3,5 millioner tvitringer merket #JeSuisCharlie, ifølge nyhetsbyrået AFP.

Emneknaggen, som betyr «Jeg er Charlie», spredte seg umiddelbart i Frankrike etter angrepet onsdag, og kom raskt i bruk av millioner av mennesker verden over.

Animasjonen over, laget av Twitter, er en visualisering av hvor tvitringene timene etter angrepet kom fra.

– Annerledes nå enn i 2006

Flest tvitringer ble registrert onsdag kl 21.30. Da ble 6 500 meldinger merket #JeSuisCharlie postet.

Bente Kalsnes

– EN TEMPERATURMÅLER: Det sier stipendiat Bente Kalsnes om sosiale medier.

Foto: Eirin Cathrine Lade, UiO

– Sosiale medier er en temperaturmåler av hva folk er opptatt av akkurat nå. Og vi ser at dette opprører folk over hele verden, sier Bente Kalsnes, stipendiat ved Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo.

Hun sier at folks reaksjon på internett i forbindelse med denne saken er annerledes enn under den såkalte karikaturstriden i 2006.

– Mange setter pris på å kunne uttrykke frustrasjonen de føler, og deler karikaturtegningene eller bruker dem som profilbilder. Det gjorde vi ikke i 2006. Da hadde vi verken Facebook eller Twitter, men blogg var den store kommunikasjonsformen, sier Kalsnes.

LES OGSÅ:

Kulturstrøm

  • – Oppriktig og personlig portrett

    – Et fengende rot av en dokumentarfilm, skriver Filmpolitiet i anmeldelsen av «MATANGI / MAYA / M.I.A.». Filmen forteller historien om hvordan artisten Maya ble rapper og popstjerne. Hun er immigrant fra Sri Lanka og datter av en sentral skikkelse i den tamilske motstandsbevegelsen. Det har gitt henne drivstoff i karrieren i den kommersielle popbransjen, skriver anmelder Sigurd Vik.

    Artisten Maya
    Foto: Another World Entertainment
  • Norske 3D-klær først i verden

    Den norske digitale kleskolleksjonen «Neo-Ex» er de første klærne som kun kan brukes digitalt. – Vi ønsker å utforske hvordan mote kan eksistere i den digitale fremtiden, sier Ingeline Gjelsnes, markedssjef i Carlings til Melk & Honning. Alle inntektene fra den digitale kolleksjonen går til den veldedige stiftelsen WaterAid for å rette søkelyset på det store vannforbruket i moteindustrien.